Rotorua-Taupo - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Rotorua-Taupo - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Rotorua-Taupo

Door: Kiwistobe

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

12 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het is nu donderdag 12 november. Sjonge, het is pas 2 dagen geleden dat we voor het laatst online waren, maar het lijkt wel een week geleden! We hebben weer een hoop leuks gedaan en veel moois gezien. Es even kijken...

Dinsdagmiddag waren we nog in het noorden. Na de boottocht naar de Hole in the Rock hebben we het havenplaatsje Russel (kort) bezocht. Daarna weer met de ferry terug naar Paihia. Van daar uit met de auto naar de "Treaty Grounds". Een historische plek; daar is namelijk in 1840 het verdrag tussen de Maori en de blanken getekend. Het huis waar dat is gebeurd staat er nog. Daarna nog een waterval(letje) bezocht, gegeten, een paar biertjes gedronken en in ons bedje gekropen.

Gisteren (woensdag dus) hadden we een flinke rit voor de boeg: van Paihia naar Rotorua, een kleine 500 km waarover we volgens google maps dik 6 uur over zouden doen. Onderweg zijn we gestopt bij hobbitontours.com, van waaruit tours naar een filmset van Lord of the Rings worden georganiseerd. Met een beetje mazzel hadden we de plek snel gevonden en binnen 5 minuten na aankomst zaten we in de bus richting filmset. Hoewel we geen van beiden enorme LOTR-fans zijn was het een ontzettend leuke trip! We hadden de films gezien voordat we vertrokken (bedankt Pien & Bert!), dus we wisten wel het e.e.a. over het verhaal. De plekken waren heel herkenbaar en de gids wist veel achtergrondverhalen te vertellen. Zeker de moeite waard! Aangezien de filmset op het land van een schapenboer ligt was een demonstratie schaapscheren bij de toer inbegrepen. Ook erg leuk om een keer live te zien, maar het flesvoeren van een aantal lammetjes (ja, ik mocht ook!) was echt zó schattig...

Ons motelletje (Alpin Motel in Rotorua) was boven verwachting; ruim, schoon, een groot bed én... een "private spa-pool" in de achtertuin! We kregen badschuim bij het inchecken, dus nadat we hadden gegeten hebben we het bad lekker laten vollopen en een uurtje liggen weken in de motregen. Héérlijk!

Vandaag (donderdag) zat echt overvol. Het hele gebied rondom Rotorua is vulkanisch en daar is veel over te zien. Alles ruikt hier ook naar zwavel, maar da's prima te hebben. We zijn begonnen bij het (schrik niet) Whakarewarewa Living Thermal Village; een Maori-dorp dat midden in actief vulkanisch gebied ligt, dus overal waar je kijkt zien je heetwaterpoelen, geisers en "hangi", een soort ovens boven de bronnen waarin de Maori hun voedsel bereiden. We kregen een rondleiding van een uur door een Maori, waarbij hij ook het nodige over de Maori-cultuur vertelde. Daarna nog een zang- en dansshow, maar die hadden ze van mij mogen skippen. Een beetje ontnuchterend als je de Maori die je net nog in traditionele kleding op het podium zag staan een uurtje later in z'n korte broek en t-shirt de artiestenuitgang ziet verlaten :-)

Jeetje, het wordt wel een lang verhaal, maar het mot efkes. Na het Thermal Village met de lange naam zijn we richting "buried village" gegaan; een openluchtmuseum met overblijfselen van een vulkaanuitbarsting in 1886. Indrukwekkend om te zien. Na de toer nog een mooie wandeling door het gebied gemaakt, wauw.

Volgende stop was Wai-o-Tapu Thermal Wonderland. Sorry, het wordt saai, maar het ging dus weer over het vulkanische gebied, modderpoelen e.d. Er zijn daar een aantal wandelingen uitgezet en die hebben we alle 3 gedaan.

Als laatste richting de Huka Falls, een waterval tussen Rotorua en Taupo. Zeker de moeite waard, maar we waren daar te laat om veel van de verdere omgeving te zien.

We zitten nu in de Colonial Lodge in Taupo, ook weer een prima motelletje. Sowieso niks aan te merken op de accommodatie die we tot dusver hebben. Taupo is een heel toeristisch dorp (ligt aan het grootste meer van NZ), maar wel gezellig. Veel backpackers, dus ook veel kroegjes. Net heerlijk gegeten bij "the Shed", een soort bruin eetcafé. Morgen gaan we richting Wellington, waar we tot zondagochtend blijven. Zondagmiddag gaan we alweer de ferry op richting het zuidereiland, pfff....

Tot nu toe hebben we het superleuk! De Nieuw Zeelanders zijn over het algemeen erg vriendelijk; op de een of andere manier lukt het Engelstaligen om net wat beleefder/opener/aardiger over te komen dan wij Hollanders of bv Duitsers. Zou dat alleen aan de taal liggen of...? Over de taal gesproken. Da's toch even wennen hoor! De Kiwi's spreken een "e" uit als een "i", en de "i" als een "u". Fish & Chips wordt dus Fush & Chups. Left wordt lift. Raar...

Nou luitjes, genoeg getypt! Sorry voor de misschien nogal droge feitelijke opsomming, maar het blijft een reisverslag... Bedankt weer voor jullie reacties op ons blog, erg leuk om te lezen!!!

Tot de volgende keer,
Gerard & Heleen

Ps helemaal vergeten te melden dat het weer vandaag geweldig was, graadje of 18 en een strakblauwe hemel. My kinda weather!

• 12 November 2009 - 19:42

Margot:

Hey Kiwi's,
    Gezellig zo'n reisverslag! (nee, niet saai!!) En nu staan er ook foto's op he! Die Mud pools heeft jullie 10 jaar jonger gemaakt :-) Ziet er heel fris en fruitig uit in die cable-car! Huka falls kun je op google earth goed zien. Zoiezo mooi, die ruige natuur daar. Het wandelgebied van Queen Charlotte belooft ook nog wat.. Ziet er op google earth uit als een onherbergzaam gebied (Tora Bora zeg maar, zit die Osama Bin Laden dáár niet??!!) Dat wordt een spannende wandeling.
    Nou Kiwi's, leuk te lezen dat jullie het zo naar 't zin hebben. Veel plezier met het vervolg van de reis. Hier alles oke. Veel liefs JW en Margot

• 13 November 2009 - 19:16

Anne-pauline:

Ha Kuwu's

Nou, uk zal mi dan maar zoviil mogilijk aan gaan passin......

Nii hoor ! hit is hiil liuk om te lizen. Uk blujf jullui op di voit volgin in zui uut naar hit volginde virslag !

Liefs