Laura Ingalls meets Yogi meets Old Shatterhand - Reisverslag uit Sheridan, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Laura Ingalls meets Yogi meets Old Shatterhand - Reisverslag uit Sheridan, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Laura Ingalls meets Yogi meets Old Shatterhand

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

01 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Sheridan

Hoi allemaal!

We hebben het een tijdje zonder wifi moeten stellen, dus we moeten even een stukje terug...

Vrijdag 27 september
Gisteren hebben we het grootste deel van de dag rijdend doorgebracht. We hadden een flinke afstand te overbruggen van Bryce Canyon naar Salt Lake City, dus even doorbijten geblazen. Maar gelukkig heeft chauffeur Ors de ogen open kunnen houden en ons na een vermoeiende rit veilig neergezet op de KOA camping in SLC. Ik heb de afgelopen week precies 1 keer achter het stuur gezeten, en dan zonder de motor te starten :) Jemig, het is zo’n enorm kolos en dan ook nog een automaat (wat blijkbaar veel makkelijker is dan een pook, maar als je niet weet hoe het werkt is het toch lastig). Gerard rijdt ermee alsof hij nooit anders heeft gedaan, voor de kenners: de ritjes in het busje van Venmans zijn zeker ergens goed voor geweest! Het valt wel mee aldus Gerard, het belangrijkste is dat je de bocht wijd genoeg neemt en hulp hebt bij achteruit rijden. Kom ik toch nog ergens van pas :)

Anyway… we kwamen vrij laat in de middag aan op de camping. Het ziet eruit als een typische stadscamping, dus betrekkelijk kleine plekken en weinig begroeiing, maar wel lekker dicht bij het centrum. Vlakbij de camping lag een steakhouse dat we wel wilden uitproberen. We vroegen om een “local beer” en kregen spontaan een “Belgian white” voorgeschoteld. Deed ons de wenkbrauwen even fronsen… (“Ow, is this Belgian beer? They told me it is from around here!”) We hoopten dat ze meer verstand van steaks hadden. En eerlijk is eerlijk, onze steaks waren overheerlijk, maar wat een armoe wordt daar bij geserveerd zeg. 2 stukjes doorgekookte broccoli, 5 plakjes snotgare wortel en een handvol supervette frieten. Beetje jammer. Kostte bij elkaar toch 70 dollar zonder voor- of nagerecht, dus ook niet echt spotgoedkoop. Moab Brewery staat nog steeds met stip op nummer 1 qua eten, we blijven hopen dat ze deze vakantie nog een keertje van de eerste plaats worden geknikkerd.

Toen we vanmorgen wakker werden kletterde de regen op de camper, dus we draaiden ons nog maar een keertje om. Daarna op ons gemakje bekeken wat we de komende dagen willen gaan doen. Yellowstone en Grand Teton – 2 nationale parken – staan eigenlijk op het programma, maar de weersverwachting voor die regio is niet best. Er wordt vorst en sneeuw voorspeld en dat zien we niet zo zitten met de camper. Bij vorst moet je nl de watertanks leeg laten lopen en dan gaat het gemak van een camper toch een heel eindje verloren. Verder zijn die weersomstandigheden natuurlijk ook niet echt prettig om te rijden. Na wat wikken en weten hebben we besloten Grand Teton over te slaan en het verblijf in Yellowstone wat in te korten. Heel jammer dat het niet langer kan want Yellowstone moet een van de mooiste parken van Amerika zijn, maar we komen hier vast en zeker nog een keertje terug. Betekent wel dat we wat langer in Wyoming en South Dakota zijn, waar het gelukkig nog wel lekker weer is :) We hebben de camping in Yellowstone voor 2 nachten vastgelegd, dus morgen volgas die kant op!

Verder zijn we vandaag naar “Downtown” Salt Lake City geweest. Er was ons al verteld dat we met een “free shuttle” van de mormonen vanaf de camping mee konden rijden naar Temple Square, het hoofdkwartier van de mormonen. In eerste instantie hadden we daar niet zo veel trek in, maar toen we vanmorgen in de regen liepen en het busje stond te wachten bij de receptie zijn we toch maar ingestapt. De enige “catch” die eraan vast zit is dat je deelneemt aan een rondleiding van een half uurtje over Temple Square. Dat waren we toch al van plan, dus geen probleem. 2 schattige meisjes hebben ons ingewijd in de wondere wereld der mormonen en het was eigenlijk best leuk en interessant. Ze kwamen uit Samoa en Hawaii - de mormonen bieden jonge volgelingen de kans een soort stage te lopen van 18 maanden in SLC waarbij ze o.a. deze rondleidingen moeten/mogen doen. Je zou je bijna laten bekeren toch? Ze lijken het prima voor elkaar te hebben, die mormonen. Enne… die polygamisten zijn van een “different church” hoor, ’t is maar dat we dat weten hahaha!!!
Na de rondleiding hebben we nog even rondgeneusd in het Pioneer Memorial Museum. Hartstikke leuk hoor, een hoop oude rommel uit de pionierstijd, maar we zijn eigenlijk meer geïnteresseerd in het verhaal eromheen. Afijn, we hebben ook weer wat cultuur gesnoven. Daarna mee gang naar een gigantische mall, maar op de een of andere manier zijn we altijd vrij snel weer uitgemalld en bevinden we ons opeens in het food court :) (Kneaders – zie fotootje – wat een leuk tentje!) Met de mormonenbus weer terug naar de camping en zojuist ons buikje rond gegeten bij de lokale Mexicaan.

Zaterdag 28 september
Vanmorgen heel vroeg vertrokken vanuit SLC voor de lange rit naar Yellowstone, we hebben vandaag door 4 staten gereden (Utah, Idaho, Montana en Wyoming). Onderweg lekker ontbeten bij Denny’s en wat boodschappen ingeslagen voor de komende dagen. We zijn Yellowstone bij de westelijke ingang binnengekomen, daar is potverdorie wél zo’n gezellig kitcherig dorpje dat ik ook bij Bryce had verwacht :) We hebben ons eerst even gemeld bij de camping in het park en zijn daarna gelijk doorgereden naar “Old Faithful”, de bekendste geister van het park. We moesten een kwartiertje wachten, maar toen liet meneer ons het kunstje zien dat hij al duizenden jaren elke 90 minuten doet. Mooi gezicht. Er zijn door dit vulkanische gebied wandelingen uitgezet langs alle geisers/poelen e.d. daar hebben we er vanmiddag eentje van gedaan. Morgen hebben we de hele dag nog hier, er is veel moois te zien. Het is alleen nogal koud brrrrrrr….. Volgens de dame van de camping zou het vannacht flink gaan vriezen waardoor we toch twijfelden of we ons water zouden moeten dumpen, maar we hebben het net nog even aan een ouwe rot gevraagd en hij zegt dat het allemaal wel meevalt, dus we hebben besloten dat we hem gaan geloven. We zijn onderweg naar Old Faithful al wat “wildlife” tegengekomen: Bizons en een vosje. Hopelijk lopen we nog wat beren tegen het lijf ( liefst met wat blik in de vorm van een auto tussen ons in).

Zondag 29 september
We hadden gehoopt vandaag met een stralend zonnetje wakker te worden, maar helaas kwam de regen met bakken uit de lucht. Na het ontbijt toch maar richting een volgend vulkanisch gebied gereden: Norris Geyser Basin. Ook daar weer de nodige geisers, poelen e.d., waar je tussendoor kunt wandelen. Dat hebben we gedaan, maar de harde wind en regen maakten het niet erg aangenaam. Verder nog wat rondgereden door het park op zoek naar “wildlife”. Leuk hoor, het Afrika-gevoel komt weer helemaal terug! Zodra mensen iets zien stampen ze gewoon op de rem en gaan midden op de weg stil staan. Vervolgens doet (moet) iedereen dat, waardoor er een opstopping ontstaat voor een hert, bizon of iets dergelijks. We hebben volop bizons en herten gezien en gisteren dat vosje, maar nog geen teken van beren. Wel hebben we vandaag een presentatie van een ranger gehad over wat je moet doen als je een beer tegenkomt tijdens je wandeling, dus dat weten we nu! (Rustig tegen de beer praten, als ie niet weggaat schreeuwen en jezelf groter maken en als ie wil aanvallen: bear spray gebruiken. (Dat moet je dan wel hebben…) Als niets heeft geholpen: dood liggen zodat Yogi weet dat je geen gevaar vormt. That’s the secret! Al met al is ons bezoekje aan Yellowstone een beetje in het water gevallen. Wat we hebben gezien aan vulkanische verschijnselen is absoluut heel bijzonder en dat alleen al maakt het de moeite waard om hier naartoe te gaan. De verdere natuur bestaat vooral uit naaldbomen (vanwege de hoogte) en we missen dan toch wel de mooie kleuren van de loofbomen. Hopelijk gaan we die de komende dagen nog krijgen.

Maandag 30 september
Het heeft weer de hele nacht geregend, gelukkig gaan we naar wat beter weer. (Op weg naar de uitgang hebben we toch nog een grizzlybeer gespot! Zie fotootje) Vandaag vertrekken we richting Sheridan, een cowboyplaatsje in Wyoming. De weg hierheen liep door het Bighorn National Forest, een prachtige route! Ook behoorlijk hoog gelegen, maar veel gevarieerdere natuur dan we in Yellowstone gezien hebben. Blijkbaar was dit vroeger het jachtgebied van de lokale indianenstammen.
We staan 2 nachtjes op de KOA-camping in Sheridan, helaas bleek na het inchecken dat het internet eruit ligt. Erg vervelend, want we zitten nu al dagen zonder wifi en hadden gehoopt eindelijk weer eens een update te kunnen plaatsen. We hebben net toch een zwak signaaltje opgepikt en gaan het maar proberen. Morgen gaan we waarschijnlijk naar het Custer Battlefield Museum in Garryowen, Montana. Schijnt een must-see te zijn op het gebied van de geschiedenis van het westen en de veldslag tussen de indianen en het Amerikaanse leger in 1876.

Gelukkig laat de zon zich hier weer zien, net als bij jullie in NL :)

Tot de volgende keer!

Gerard & Heleen

• 01 Oktober 2013 - 09:45

Frank & Geert:

Hey guys,
    het is weer geweldig. Jammer dat het weer wat minder is maar dat mag de pret voor nu nog niet drukken volgens mij. Wat hebben jullie toch weer een geweldige reis. Echt weer heerlijk om te volgen.
    Enne Heleen, je had het laatst over mijn foto's but damn girl, je schrijft als de beste......

Veel plezier nog.
    F&G

• 01 Oktober 2013 - 11:05

Toos:

Hoi hoi samen! Ondanks het wat mindere weer vermaken jullie je prima, is het verslag weer uniek, en de foto's prachtig. Waar is de foto van The little house on the prairie? :-) Zeg, gaan jullie nadeel ondervinden van de nationale "shutdown" in de USA?? Gesloten musea,nationale parken,andere overheidsinstanties etc??
    Hoop het niet, want dat zou toch wel jammer zijn.....Have fun. Baaibaai, Toos. xx

• 01 Oktober 2013 - 12:54

Anneke:

Zeg Heleen die taartjes mag jij toch niet hebben met je nieuw verworven figuur???

Leuk verslag en foto,s

Doei ANNEKE

• 01 Oktober 2013 - 14:14

Peter:

Hoi Gerard & heleen,
    Leuk om jullie op afstand te kunnen volgen...geniet maar verder.
    Bedankt voor jullie kaartje vandaag....erg attent,
    kom maar een pilske pakken als jullie terug zijn,
    groet, Peter

• 01 Oktober 2013 - 16:06

Roel:

Zit er weer prachtig uit. tripje om niet snel te vergeten!
    Nog geen last van de shutdown-ellende hoop ik??

• 01 Oktober 2013 - 17:30

Ma :

Nou Gerard en Heleen heb zo juist een heel bericht getypt maar ik heb geklikt op op fasebook plaatsen maar het zal wel ergens terecht komen hoop ik ?
    Nu kan ik tenminste ook nog reageren op al die mooie foto 's
    De taken zijn goed verdeeld kan me voorstellen met zo,n grote camper goed Gerard ,,en Heleen
    jij zorgt dat we helemaal mee kunnen reizen gezellig tochfat het zo kan.
    Veel liefs verder nog een fijne vacantie Doegggggg Ma xxx xxx

• 01 Oktober 2013 - 19:28

Ida Marie:

Misschien kun je berenpasta maken van die steaksmurry en je daar mee insmeren als je op berenpad gaat??!! Leuk verhaal - ik hoop niet dat je ze tegenkomt want beren zijn een van de gevaarlijkste dieren ter wereld, ook als ze honger hebben! Maar goed, verder hebben jullie toch niet zoveel beren op de weg - als ik het zo lees. Fijn dat het jullie zo goed vergaat en zo veel moois zien in het beloofde land....
    groetjes Ida Marie

• 02 Oktober 2013 - 18:18

Jack Van Bijnen :

Hey vakantiegangers,
    Weer genoten van jullie verslag alleen jammer dat het weer niet echt meewerkt.
    Keep on writing...
    Groetjes
    Jack

• 04 Oktober 2013 - 14:07

Margot:

Hadieho,
    Leuk verslag weer!! En supergaaf, die foto's! Het is (alweer) een reis in de categorie spectaculair en onvergetelijk. Dan doen jullie goed! Geniet nog en hopelijk zijn de parken toegankelijk en de beren relaxed. Waar komt eigenlijk de term knuffelbeer vandaan? Voor de zekerheid maar niet knuffelen..;-) Wel een knuffel van ons! Margot

• 09 Oktober 2013 - 17:21

Dyane:

Mooooooi allemaal weer, en cool eindelijk die beer! Yellowstone lijkt wel een beetje op Ijsland eigenlijk, leuk! Snel even de andere verslagen lezen, loop een beetje achter door de drukte hier ;-)). X