Shutdown, sundown, downtown & more - Reisverslag uit Colorado Springs, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Shutdown, sundown, downtown & more - Reisverslag uit Colorado Springs, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Shutdown, sundown, downtown & more

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

04 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Colorado Springs

Hoi allemaal!

Het laatste verslag dateert van maandag 30 september. Die dag kregen we een mailtje van pa waarin hij ons voor de zekerheid wilde laten weten dat er kans was op een “shutdown”. Wij wisten toen nog helemaal van niks; we hebben geen televisie, nauwelijks wifi en de radio staat over het algemeen op een muziekzender. Dusss… naar aanleiding van het mailtje zijn we even gaan googlen en bleek inderdaad dat ALLE nationale parken, monumenten en musea (gerund door de overheid) met ingang van dinsdag 1 oktober “untill further notice” op slot zouden gaan. In eerste instantie waren we natuurlijk verrast door het nieuws, maar toen we er even over nadachten beseften we dat we echt veel geluk hebben gehad. We kunnen nu weliswaar niet naar Mount Rushmore, het Crazy Horse Memorial en Badlands NP, maar als er vlak voor ons vertrek geen overstromingen waren geweest boven Denver dan hadden we ons rondje andersom gedaan en waren alle geweldige parken die we in de eerste 2 weken hebben bezocht (o.a. Gunnisson, Capitol Reef, Arches, Bryce) aan onze neus voorbij gegaan!! Als je het zo bekijkt hebben we gewoon hartstikke veel mazzel. Voor mensen die in deze periode hun reis beginnen is het wel zuur hoor, als je 3 weken naar Amerika gaat met als voornaamste doel het bezoeken van de nationale parken dan baal je natuurlijk als een stekker.

Sinds het vorige verslag hebben we eigenlijk vooral veel kilometers gemaakt. We zijn maandag vertrokken vanuit een koud en regenachtig Yellowstone. Ons doel was toen nog om zo snel mogelijk in Rapid City terecht te komen, maar de shutdown zorgde ervoor dat we onze plannen moesten veranderen. We hebben een dag doorgebracht in Sheridan, een echt Wild West dorp met veel historie op het gebied van de strijd tussen de Amerikaanse troepen en de indianen. Ons bezoek aan het Custer Battle field kon niet doorgaan vanwege… je raadt het al, dus we hebben de dag ingevuld met o.a. een bezoek aan “Trail End” – een kast van een villa die begin 1900 gebouwd is door een man die zich heeft opgewerkt van cowboy tot senator. The American Dream in volle glorie. We waren daar om 12 uur, maar we konden er blijkbaar pas om 1 uur terecht. Mazzelaars als we zijn kwam de “groundsman” naar ons toe, die zijn lunchpauze wel wilde opofferen om ons een private tour door het huis te geven. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen en we hebben dus een uur in het huis mogen rondsnuffelen met een gids die ons met veel enthousiasme alle ins & outs uit de doeken deed. Erg leuk!

Daarna nog naar Rosebud Battle field gereden waar een veldslag is geweest, daar was niet veel zien. Ook nog gestopt bij het Sheridan County Museum, over de geschiedenis van het dorp, de indianen en de gevechten. Wel aardig maar niet meer dan dat. ’s Avonds gegeten bij pizza hut en in onze onschuld allebei een medium (=de kleinste) pizza besteld, maar er stond uiteindelijk zo veel eten op tafel dat het er zowat niet meer op paste! We hebben gegeten tot we niet meer konden en vervolgens de restanten – zoals alle Amerikanen dat doen – maar mee naar huis genomen en in de vriezer geknikkerd. (Dat schijn je dan de volgende ochtend als ontbijt te moeten eten haha! Getver.) Het weer in Sheridan op dinsdag was prima: fris maar droog. We hebben er trouwens op de KOA-camping overnacht, die ze om de kampeerders bij de les te houden tussen de interstate (snelweg) en een spoorweg in hebben gebouwd. ’s Nachts werden we dus regelmatig gewekt door passerende vrachttreinen die hun komst met het nodige getoeter aankondigden. De herrie van de racebaan zuid is er niets bij :)

Op woensdagmorgen zijn we nagegaan of de shutdown misschien over was, maar dat bleek niet het geval. Toen hebben we de knoop doorgehakt: we besloten via Cheyenne naar Colorado Springs te rijden (onder Denver) wat een mooi gebied schijnt te zijn met een heel goede camping in een (staats!)park en – ook niet onbelangrijk – de weersverwachting is er geweldig! Woensdagochtend hebben we koers gezet naar Cheyenne, de hoofdstad van Wyoming. Daar waren we aan het einde van de middag. Ingecheckt op een camping en prima gegeten bij een lekker restaurantje. We hadden de donderdag ook nog best in Cheyenne willen doorbrengen, maar we hoorden dat er die nacht 30 cm sneeuw werd verwacht. Daar hadden we niet zo veel trek in, dus we zijn vandaag (donderdag dus) maar alvast naar Colorado Springs gereden. Wel weer “on the road” dus, maar daar kom je niet onderuit hier.

Je ziet trouwens wel bijzondere dingen hier op de weg hoor. Het is hier bv heel normaal om 2 of 3 aanhangwagens achter een motorwagen te hangen. Ook zie je veel campers rijden (wat ze hier “RV’s of motorhomes noemen), maar daar is die van ons toch echt een kleintje bij. Maatje stadsbus is hier eigenlijk de standaard, natuurlijk met daarachter nog een auto voor de boodschapjes. Wat we nu ook heel veel gezien hebben zijn pick up trucks waar in de laadruimte een soort oversized caravan is vastgekoppeld, zo groot als een vrachtwagentrailer. Dit verschijnsel waait vast niet over naar Europa, om de doodeenvoudige reden dat we daar gewoon geen ruimte voor hebben. Maar wel allemaal behoorlijk spectaculair om te zien :) Overigens zijn we vanmiddag door het gebied gereden waar 3 weken geleden de overstromingen zijn geweest, er was nog duidelijk te zien dat het hier behoorlijk gespookt heeft pfff…

Het kostte vanmorgen aan de telefoon wat moeite om een plekje te bemachtigen in het park waar we onze zinnen op hadden gezet (Cheyenne Mountain State Park, we konden alleen voor zondag en maandag reserveren, de overige dagen waren “wie het eerst komt…), maar het is gelukt! De komende 5 nachten staan we op een prachtige, ruime plek in dit park met volop wandelingen, dichtbij wat winkels en met geweldig weer voor de boeg! Vanmiddag hebben we snel even boodschappen gedaan zodat de barbecue kon worden opgestookt en we hebben net heerlijk in het zonnetje gegeten. De laatste dagen zullen er dus wat anders (en honkvaster) uit zien dan we dachten, maar we hebben er desondanks veel zin in.

De afgelopen dagen hebben vooral in het teken gestaan van kilometers maken en er zijn dus ook wat minder foto’s deze keer. Deze laatste 5 dagen hoeven we nog maar weinig te rijden en kunnen we ook weer eens lekker wandelen, want dat is er de afgelopen dagen nauwelijks van gekomen. Hopelijk hebben we dan in het laatste verslag weer wat mooie plaatjes :) Tot dan!

Gerard & Heleen

• 04 Oktober 2013 - 20:15

Frank En Geert:

Goede gok dat jullie de route andersom gedaan hebben. Weer een mooi verhaal. Hebben ook wel weer zin die kant op te gaan. Veel plezier folks enneh niet naar South Dakota gaan waar daar ligt al ruim (plm halve meter) sneeuw.

• 04 Oktober 2013 - 21:03

Arnold:

Hallo samen,
    Heel vervelend zo'n shutdown, maar jullie laten je niet uit het veld slaan merk ik wel.
    Trek je plan en geniet ervan.
    Nog een fijne vakantie.

• 04 Oktober 2013 - 22:42

Ma:

Mooie Foto's. Hallo met ma ik heb de vorige keer gezegd ze maken jullie niks hoor kunnen we niet links af dan ga je toch gewoon rechts ,ze foppen jullie zomaar niet.
    Geniet verder van de laatste week want voor je het weet zit je weer in Tilburg,
    Fijne vacantie Ma xxx xxx

• 05 Oktober 2013 - 09:45

Karin:

Tsja, is inderdaad wel anders dan de voorgaande foto's.... Gekke amerikanen!! Maar de laatste dagen zal vast nog wel genieten worden. Tot donderdag!! :-)

Kuskes,
    K

• 06 Oktober 2013 - 00:07

Henri & Vincent:

We zijn wel benieuwd hoeveel miles jullie hebben gereden. Zal ook best veel gallons brandstof hebben gekost. Wij reden destijds 1 op 3. En jullie?

• 06 Oktober 2013 - 11:10

Pien:

Daar zou ik wel een huisje willlen, leuke optrek'jes''
    Gelukkig hebben jullie inderdaad nog mooie parken gezien, voordat alles dicht ging.
    Achterlijke regering daar. Lekker voor al die mensen die nu gewoon geen salaris krijgen, net nadat ze eerst veel waterschade hebben gehad!

• 06 Oktober 2013 - 16:16

Jack Van Bijnen :

Typerend voor jullie dat je de nadruk legt op mazzel hebben omdat
    Je wel bepaalde parken hebt gezien terwijlhet gewoon echt balen is dat je nu bepaalde parken
    nietkunt zien. Omdenken noemen ze dat..positivo's..geniet van jullie laatste week..

• 07 Oktober 2013 - 17:31

Toos En Carol:

Hoihoi, Toos en Carol hier. We zijn zojuist weer thuisgekomen van ons jaarlijkse "Hochzeitswochenende"
    in Senheim. Nou, daar iig geen shutdown of whatever, alles open en gezellig druk overal.Niet zo spectaculair als jullie reis, maar lekker ff d'r uit. Fijn om te lezen dat jullie er toch maar weer het beste van maken, en zoveel mogelijk genieten.Gerard, we hebben een verjaardagscadeautje voor je gekocht in Cochem.....
    Nou luitjes, C U xx

• 08 Oktober 2013 - 19:40

Margot:

Hi guys,
    Gelukkig dat jullie nog veel hebben kunnen zien vóór de shut-down. Toch wel jammer dat jullie ook dingen niet hebben kunnen doen/zien...helaas. Maar hopelijk al met al een goede vakantie en als ik de reisverslagen zo lees, is dat zeker het geval! Nu lekker relaxen de laatste dagen. Geniet ervan en kom gezond weer terug op Nederlandse bodem. xxx Margot

• 08 Oktober 2013 - 21:17

Jolanda Wijnen:

Oh wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Ik krijg er zo weer zin in. Heerlijk! Geniet nog even van de laatste en ik kijk al uit naar je laatste blog met foto's. Groetjes uit Tilburg Jolanda

• 09 Oktober 2013 - 17:31

Dyane:

Wow! Ik was al heel benieuwd of jullie iets van de Shutdown mee zouden krijgen..... Wat een mazzel dat jullie de route op deze manier aan het doen zijn! Hoop dat het jullie niet al te veel hinder meer op gaat leveren, iig heerlijk dat jullie zo flexibel zijn! Geniet onwijs van alles nog XX