Time flies... - Reisverslag uit Strasburg, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Strasburg, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Time flies...

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

09 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Strasburg

Ha lieve luitjes,

Zoals bekend is onze laatste week wat anders gelopen dan verwacht vanwege de “shutdown”. We hebben gekeken waar de weersverwachting goed was en zijn in Colorado Springs terecht gekomen, waar we de afgelopen 4 dagen hebben doorgebracht. En dat is een PRIMA beslissing geweest! Wat zijn we in een mooi park - Cheyenne Mountain State Park - terecht gekomen. Een absolute aanrader voor iedereen die nog een keertje in deze buurt terecht komt, althans als je van natuur en ruimte houdt. Een korte samenvatting per dag:

Vrijdag 4 oktober
Ondanks de goede voorspellingen liet de temperatuur ons vrijdag een beetje in de steek. De snijdende wind maakte het echt bitter koud. Te koud om door “ons” park te gaan wandelen, dus we zijn maar even naar het centrum van Colorado Springs gereden. Zoals het een wat grotere Amerikaanse stad (behalve New York en San Francisco) betaamt is het eigenlijk knap ongezellig in het centrum, er zijn vooral veel bedrijfspanden/kantoren e.d. Winkelen doen de Amerikanen in dit soort steden voornamelijk in de malls, die buiten het centrum liggen. We troffen een museum over de omgeving, ook met wat recente geschiedenis, dus dat was interessant én warm. Daarna hebben we nog wat gewandeld, maar het was echt niet aangenaam om buiten rond te lopen, dus we zijn de dichtstbijzijnde bioscoop in gevlucht. De enige film die op dat moment draaide was Baggage Claim. Kort gezegd: geen aanrader, maar we zaten wel lekker warm en de popcorn met boter smaakte prima :)

Zaterdag 5 oktober
Aaahhh, we hoorden dat de Eagles vanavond een concert gaven een Denver. Er waren nog kaarten, maar het bleek logistiek te lastig. Jammer! Deze dag was het gelukkig wél lekker weer en zijn we naar “Garden of the Gods” gereden, een juweeltje. Het is een natuurgebied dat lang in privé-bezit is geweest, maar de eigenaar heeft het nagelaten aan de staat Colorado op voorwaarde dat het voor eeuwig vrij toegankelijk moest blijven voor iedereen. Mooie, lange wandeling gemaakt door het park.

Zondag 6 oktober
Ook weer een prachtige dag, volop zon en een graadje of 25. In Colorado Springs zit de US Air Force Academy en dat is “open to the public”, dus daar zijn we even gaan kijken. Een gokje, want het is natuurlijk een overheidsinstelling, maar we konden het terrein op. Er vielen inderdaad wat zaken af (kapel was gesloten, geen baliemedewerker en geen informatiefilm), maar het museum was open en we konden wat rondlopen op het terrein. Behoorlijk imposant daar hoor. O ja, ik heb daar een stukkie in de camper gereden! In het begin wel even de shakes, vooral het spiegelen is lastig maar uiteindelijk is het inderdaad prima te doen. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de passagiersstoel :)
Na het bezoekje aan de AF Academy zijn we teruggereden naar ons park en hebben we een van de “trails” gelopen. Hartstikke mooi. We hebben prairie dogs (familie van de eekhoorn & marmot) en wilde kalkoenen gezien. Daarna weer lekker de barbecue aangestoken. Heerlijk dagje!

Maandag 7 oktober
Onze laatste dag in Colorado Springs… Helaas, want we hadden hier nog best een week willen blijven. We wilden met een treintje naar “Pike’s Peak”, de hoogste berg in deze regio. Extra vroeg opgestaan om er bijtijds te zijn, maar toen we daar aankwamen werden er net 2 schoolbussen uitgeladen met krijsende koters, dus we hebben onszelf de treinrit maar bespaard. Niet erg, want de rit bleek 3,5 uur te duren en dat vonden we eigenlijk ook best lang. We hebben wat rondgelopen in het nabije Manitou Springs, een alternatief dorpje met leuke gebouwen en veel kleine winkeltjes. Ze houden er alleen niet zo van vroeg opstaan, want om 10.30 waren de meeste winkeltjes helaas nog dicht.
Daarna naar de Cliff Dwellins, oude grotwoningen van de oorspronkelijke bevolking uit 1100-1300. Wel aardig om te zien, maar we kregen er ook nogal een “tourist trap” gevoel bij. Toen nog een rit door de bergen gemaakt en vervolgens weer op huis aan om nog een paar trails te lopen in het park. Deze keer werden we verrast door een ratelslang midden op het pad! Ik zag ‘m gelukkig net op tijd, anders was Gerard er bovenop gaan staan, IEK! Ze zijn blijkbaar enorm giftig, een onbehandelde beet overleef je waarschijnlijk niet en tegengif hadden we even niet bij de hand… Het kostte bij de verdere wandeling wat moeite om niet alleen gefocust te zijn op het pad hahaha!

Dinsdag 6 oktober
Helaas, helaas, het eind van de vakantie is in zicht. We zijn vanmorgen vertrokken uit Colorado Springs. Gerard heeft een noot van de notenboom uit onze tuin thuis in de grond gestopt bij de plek waar we hebben gestaan (nr 21) en we hebben ons voorgenomen dat we over een paar jaar gaan kijken hoe ons Amerikaanse notenboompje erbij staat. We zijn vanmiddag aangekomen op onze laatste camping: KOA Denver East/Strasburg. Dat was een foutje zeg… Op de heenreis hebben we op Denver West gestaan en dat was prima, maar we wilden nu de andere kant eens bekijken. Stom! Het is wéér een camping tussen een snelweg en een spoorweg in, en als bonus zitten we deze keer ook nog naast een autosloperij. Ongelooflijk dat ze hier een KOA-camping openen! Zal wel iets met de grondprijs te maken hebben… Maar het zal ons worst wezen, we komen hier alleen om in te pakken en de camper van binnen te kuisen (buiten hoeft gelukkig niet) en morgenochtend gaan we richting Denver om ‘m in te leveren. Morgenmiddag om 17.00 uur vertrekt onze vlucht naar huis. Karin komt ons donderdag ophalen, dus we worden lekker luxe naar huis gereden!

We kijken weer terug op een heerlijke vakantie, ondanks dat we niet alles hebben kunnen zien en doen wat we van plan waren. Amerika is gewoon een heel relaxed en prettig vakantieland (als je ervan houdt natuurlijk) en reizen per camper is hier ideaal. Vincent, om jouw vraag te beantwoorden: we hebben 3250 mijl gereden, ofwel 5200 km. Onze rijdende hotelkamer verbruikt 1 liter op 3,8 kilometer. Een liter benzine kost hier gemiddeld $ 0,90 – you do the math :)
Het was een prima idee om dit gebied eens te bezoeken, er is hier veel bijzonders te zien en we komen zéker weten een keer terug.

Nog even een paar dingetjes:
- Over het weer in het mid-westen wordt gezegd: “if you don’t like it wait an hour” en zo is het ook echt. Het kan hier van het ene op het andere moment omslaan, maar ook bv de ene dag 5 graden zijn en de andere 25. Daar kijkt niemand van op.
- Geen kwaad woord over onze camperverhuurder, Cruise America. Ze staan bekend als “budget”verhuurder en dat klopt wel want ze zijn wat goedkoper dan de rest, maar we rijden in een gloednieuwe camper en hebben niets te klagen. Doen we dus ook niet!
- Opvallend in Amerika is dat er bijna altijd overal “actie” is. Elk onooglijk motel heeft klanten, de pizzaboer gaat om 10.30 open en om 10.45 (’s ochtends!) komt er een dame naar buiten met 2 pizza’s, alle fastfood restaurants hebben klanten op elk uur van de dag, overal is ACTIE.
- Openbare toiletten… In de VS geloven ze niet in volledige afscheiding tussen toiletten. Er worden wandjes gezet met voldoende ruimte ertussen om je mede-toiletgebruiker in vol ornaat zijn/haar behoefte te zien doen. De deur is vaak zo laag dat je er overheen kijkt als je gaat staan. What’s up with that??
- Frank, gooi maar eens bij Jumbo in de groep dat je binnenkort nodig een keertje op zakenreis moet naar Amerika. Die Walmarts, sjonge jonge… Daar valt wel wat inspiratie op te doen!
- Waarom zijn er toch rijtjeshuizen in Amerika?? Er is zoveel ruimte! Het lijkt niet alleen een geldkwestie, want er zijn genoeg “arme” buurten te vinden (of trailerparks) waar de minder welvarende Amerikanen wonen. We zijn ook regelmatig langs een soort Vinex-wijken gekomen waar de bouw echt Europees aandoet. Geen vooruitgang vinden wij, we houden meer van die leuke houten woninkjes met een “porch”. Daar zijn er gelukkig ook nog hééél veel van :)
- Er zijn opvallend weinig gekleurde/donkere (wat is tegenwoordig politiek corrrect?) mensen in dit gebied. Echt bizar weinig. Raaarrrr…
- Overnacht in de VS bij voorkeur op een camping in een National of State park. Vaak prachtige, ruime plekken, meestal veel prettiger dan de overige campings.
- Note to self: de volgende keer moeten we het anders regelen met internettoegang. We hebben veel op campings in parken overnacht en daar is geen wifi en dat kan toch knap onhandig zijn. Daar moeten we de volgende keer een soort abonnement of zo voor regelen. (scheelt ook een hoop onnodige bezoekjes aan McDonald’s)
- Amerikanen zijn over het algemeen echt vriendelijk en beleefd. Waar we back home regelmatig een neiging tot nukkigheid signaleren ligt dat bij de gemiddelde Amerikaan toch anders. Er lopen hier natuurlijk ook chagrijnige types rond, maar in de eerste benadering zijn ze meestal toch echt gezelliger dan bij ons. Misschien is het niet altijd gemeend, maar toch komt het vaak wel sympathiek en oprecht over.

Lieve mensen, we moeten jullie morgen helaas uit de camper zetten ;) Bedankt voor het meereizen en hopelijk tot snel ziens!

Gerard & Heleen

• 09 Oktober 2013 - 07:28

Henri & Vincent:

Dank voor jullie mooie verslagen. Voor ons waren de laatste twee weken volstrekt nieuwe gebieden die wij nog niet bezocht hadden. In Cliff Dwellings hebben jullie een fractie gezien wat je in Mesa Verde NP op spectaculaire wijze kunt zien. Is echt een aanrader voor een volgende trip. Nog één dingetje kun je aan je lijst toevoegen: In America kom je nog echte natuur tegen waar de mens geen of nauwelijks invloed heeft gehad. Dat kennen we in West-Europa niet. Alleen al daarom is een trip naar America zeer de moeite waard.
    Goede terugreis en binnenkort maar weer eens daten.

Liefs, Henri & Vincent

• 09 Oktober 2013 - 08:33

Jack Van Bijnen :

Wat n heerlijk avontuur hebben jullie achter de rug en zo fijn dat het goed bevallen is.
    Goede reis terug en ik spreek jullie snel.

• 09 Oktober 2013 - 08:50

Katrien:

Nou Kiwistobes, het was weer een genot om jullie verhalen te lezen. Voor zo'n reis als deze zou ik nog best in het vliegtuiig stappen, en dat zegt veel. Ik wens jullie een goede terugreis en hoe mooi de reis ook was, het is toch ook altijd weer fijn om terug te zijn in Tilburg City.

Groetjes,
    Katrien

• 09 Oktober 2013 - 11:42

Astrid:

Wat een heerlijke reis was dit!!
    Ik ga Dave op een wandelclubje doen en dan wil ik ook door die mooie parken als ik groot ben!!

Goeie reis terug!
    liefs
    As

• 09 Oktober 2013 - 12:24

Karin:

Bedankt voor het avontuur, liefies. Kzie jullie morgen!

• 09 Oktober 2013 - 12:55

Toos En Carol:

Hoi samen. Nou jammer hoor, dat we weer uit moeten stappen, want we hebben genoten van jullie reis!!!
    Echt waar Heleen, je schrijft zoooo super! Toch maar eens gaan denken over een carriereswitch? Op kosten van RTL of zo naar allerlei landen, en reisverslagen maken. En dan Gerard mee als chauffeur/fotograaf?
    Hee, goeie reis, veilige thuiskomst, en tot gauw!!! xx

• 09 Oktober 2013 - 17:04

Luke:

\Hoi hoi!
    Wat jammer dat jullie nu al terug moeten zeg! Ik zou ook langer willen blijven als ik zo de verslagen lees en de foto's bekijk! Nu de terugreis nog, en dan weer at home.
    Groetjes :) Luke

• 09 Oktober 2013 - 17:32

Gemma:

Weeeeh, ik wil er nog niet uit! Ik vind het nog veel te leuk bij jullie in de camper! Hoe lang moet ik wachten voor we weer gaan? Gijs en ik hebben super genoten van jouw verslagen en jullie belevenissen. Nu nog een goede reis naar huis en dan kunnen jullie weer een geweldige ervaring op de lijst erbij zetten. Lieve groet, Gemma xxx

• 09 Oktober 2013 - 17:47

Dyane:

Heeerlijk meegereist met jullie, fantastisch! Wat een goede keuze zo die laatste dagen, die blauwe lucht en t-shirts zien er toch wel heel wat lekkerder uit dan die bak sneeuw in SD....brrrrr. Die slang! Scary shit.....maar wel een dikke check samen met de beer ;-)! Een hele goede reis vandaag/vannacht! En lekker uitrusten nog een lang weekendje! Wat hebben we je gemist Heleentje, zijn allemaal heeeeeel blij als je er weer lekker bent! Wij gaan morgen op uitje naar slot Loevestein, dus we beginnen dinsdag met de sappige roddels ;-)) haha. Doegggg!

Dikke kus, Dyane

• 09 Oktober 2013 - 18:39

Wim + EnHan:

He jongens,
    wij vroegen ons af hoe dat nou smaakt: prairiedog en wilde kalkoen op de barbeque en mag dat wel ???

nou goede reis en wel thuis.
    W+H

• 09 Oktober 2013 - 19:35

Ida Marie:

Wat kun je goed en interessant schrijven. het leest lekker weg en ik vond het leuk om jullie te volgen tijdens jullie vakantie. Een goede terugreis gewenst en lekker uitrusten van de vakantie...................

• 09 Oktober 2013 - 20:48

Anneke:

Tot Vrijdagavond bij mij met de buurtjes voor etentje en alle verhalen te horen

Goede reis terug

Anneke

• 10 Oktober 2013 - 00:46

Roel:

Dank voor de mooie verhalen; was vaak alsof ik er zelf ook bij was... (al ga ik graag een keer controleren of ik 't goed begrepen heb!)
    Goede reis en we spreken elkaar snel!

• 10 Oktober 2013 - 08:39

Margot:

Prachtig (beschreven) reis! Alsof ik er zelf een beetje bij was.. Ik heb genoten van de reisverslagen. Tot snel en goede reis terug! xxx Margot