We're on the road again! - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu We're on the road again! - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

We're on the road again!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

12 September 2015 | Verenigde Staten, Sequoia

Ha thuisblijvers!

Het is vrijdag 11 september en we zijn alweer aan onze 4e dag in de VS bezig! Hoogste tijd voor een update :))

Na een prima overnachting en dito ontbijtje bij v.d. Valk in Hoofddorp werden we dinsdagmorgen om 7.00 uur op Schiphol gedropt. We hadden na het inchecken van de koffers nog een uurtje of 2 te gaan tot vertrek en Gerard besloot hier maar eens optimaal gebruik van te maken door te checken of het beveiligingspersoneel op Schiphol z'n geld eigenlijk wel waard is. Hoe? Door het Zwitserse zakmes dat ik hem een jaar of 15 geleden kado heb gedaan in z'n HANDBAGAGE te laten zitten... En vervolgens ook nog eens heel onschuldig te kijken toen die kerel triomfantelijk het mes tevoorschijn toverde. Hij mocht kiezen: het mes (voorgoed) inleveren bij meneer of terug naar de vertrekhal en een alternatief bedenken. Gerard had goed ingeschat dat achterlaten geen wijze keuze was als ie mij te vriend wilde houden (hehehehe), dussss.... we hebben na het nodige zoekwerk een postkantoortje gevonden en als het goed is ligt het mes straks op ons te wachten als we thuiskomen. Gevolg was wel dat we 2 x in de rij hebben mogen staan voor de security-check, dat kan niet iedereen zeggen :)

Het entertainmentsysteem (wat een geweldige uitvinding is dat toch!) zorgde ervoor dat de tijd omvloog en na een vlucht van 10 uur landden we in San Francisco, om 11.15 lokale tijd. Het was stikdruk bij de autoverhuurder; pas na 2,5 uur konden we eindelijk vertrekken in ons huurbakkie, een Chevrolet Impala LT. We hadden een "intermediate" auto gereserveerd, maar de dame van Alamo had goed opgelet tijdens de verkoopcursus en smeerde Gerard vakkundig een upgrade aan. Er werd niet heel hard tegengestribbeld hoor ;)
We hadden vooraf eigenlijk bedacht dat we niet zo nodig de stad in hoefden aangezien we al eens een paar dagen in San Francisco zijn geweest, maar we hadden genoeg tijd en om wakker te blijven zijn we er toch maar weer even gaan kijken. We hebben wat rondgelopen bij Fisherman's Wharf en zijn naar de Golden Gate bridge gereden. Het was er bloedheet - er is op het moment een hittegolf hier in het westen en het ziet er naar uit dat die nog even aanhoudt... Na een paar uur in de hitte begonnen we in te storten en zijn we naar ons hotel gereden (Villa Montes in San Bruno) en op tijd in ons mandje gekropen.

De volgende ochtend hadden we wat gedoe met de sleutel van de huurauto. Na telefonisch overleg met Alamo besloten we de auto om te gaan ruilen. Best vervelend en het heeft uiteindelijk een paar uur gekost, maar alles is naar tevredenheid geregeld. Eindelijk konden we volgas richting Yosemite National Park! Hier zijn we tijdens onze vorige reis naar de westkust ook al geweest, maar het is zo'n prachtig park dat we daar graag nog eens naartoe wilden. We hadden 2 nachten gereserveerd in Yosemite View Lodge, vlakbij de ingang van het park. Nadat we rond 16.00 hadden ingecheckt wilden we toch alvast even naar het park; vooral "El Capitan" stond op ons verlanglijstje. Dat is een énorme rots die heel bekend is bij bergbeklimmers. We hebben een paar maanden geleden een aflevering van Tomtesterom gezien waarin Tom Waes - een Belgische presentator - zonder noemenswaardige voorbereiding deze steile rots gaat beklimmen. Weliswaar vergezeld door 2 "professionals", maar toch... Als je het leuk vindt om Tom Waes in actie te zien is dit de link (https://www.youtube.com/watch?v=ll5C3uBVHR8), absoluut de moeite waard! We hebben meerdere klimmers in actie gezien, maar door de grote hoogte zijn ze zelfs met de verrekijker lastig te ontdekken.

De volgende dag (donderdag) vroeg richting het park. Snel een egg/cheese muffin naar binnen gewerkt en wandelen maar. In het park zijn honderden kilometers aan wandelroutes uitgezet, de ene nog mooier dan de andere. Wij hebben een paar kortere routes gelopen, met deze temperaturen hebben wij weinig zin in urenlange wandelingen. Geluncht in het Ahwahnee hotel, een oud en statig pand met veel historie, middenin het park. We hadden in het Yosemite-krantje gelezen dat er om 15.00 uur een "bear walk" zou zijn - een informatiepraatje van 1,5 uur over beren door een "park ranger" - en dat leek ons wel wat. Onze ranger bleek een bijna afgestudeerde bioloog te zijn met veel kennis van zaken en - net als bijna alle Amerikanen - het aangeboren talent om het ook nog eens leuk te vertellen. We waren met een groepje van 15 mensen en hij heeft ons 2 uur lang geboeid met allerlei verhalen over de natuur en dus vooral over beren. Hij wilde ook onze angst voor beren wegnemen, dat is (bij mij) maar gedeeltelijk gelukt. Ik blijf het lastig vinden om onbevangen op pad te gaan in "bear country". In Yosemite lopen 300-500 beren rond en het is echt niet ondenkbaar dat je er eentje tegenkomt, maar als we onze ranger mogen geloven zijn de beren totaal niet in ons geïnteresseerd, ze zijn vooral bang van ons. Hij wist overigens ook te vertellen dat alleen al de afgelopen zomer 29 berenjonkies zijn doodgereden op de wegen van Yosemite door sjezende toeristen... De keerzijde van het toerisme.

Na een heerlijke dag in het park en een diner van vieze zoetje broodjes met hotdogs uit de kampwinkel (restaurant was volgeboekt) zijn we weer vroeg naar bed gegaan. We houden de jetlag nog maar even in stand, dat ritme bevalt prima :)
Slapen met deze temperaturen valt niet mee - de airco in dit hotel maakt zo'n immens kabaal dat we die 's nachts niet aanlaten. We hebben de eerste nacht de deur naar het balkon opengezet, met de hordeur gesloten. 's Morgens bleek die hordeur een stukje open te staan. Raar... Gerard wist zeker dat hij 'm dicht had gedaan en beweerde dat hij 's nachts wat geritsel had gehoord en er misschien wel een eekhoorn binnen was geweest. Yeah right...
Maar de afgelopen nacht bleken we inderdaad een gast te hebben! Ik was in het donker naar de wc gegaan en hoorde opeens gesis uit de kamer komen. Dat bleek afkomstig te zijn van Gerard die probeerde een das (!) uit onze kamer weg te jagen! Die had de hordeur opengemaakt, onze vuilnisbak omgekieperd en was bezig de vieze broodjes van de avond ervoor soldaat te maken! Het moet niet gekker worden hahaha! Hij was stikbrutaal - Gerard had de schijnwerper op hem gericht maar hij keek niet op of om. De volgende ochtend vonden we het bewijsmateriaal op het balkon, we zaten 3-hoog?! Hoe dat beest naar boven is geklommen is ons een raadsel...

Vanmorgen zijn we vertrokken uit Yosemite met het voornemen er nog zeker een keer terug te komen. Onder Yosemite liggen nog 2 nationale parken: Kings Canyon NP en Sequoia NP. Onderweg naar Kings Canyon zagen we wel een bord "road closed" maar zoals het goede toeristen betaamt ga je er natuurlijk vanuit dat dat niet voor jou geldt. Een kilometer of wat later begon het toch wel erg mistig te worden langzaam werd duidelijk dat er een enorme brand was. We passeerden complete tentenkampen met brandweer/politie en allerlei andere hulpverleners, een grote logistieke operatie. Toen we vroegen of we echt niet in Kings Canyon konden komen werd geantwoord "the canyon is gone".... Heftig. (zie http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-rough-fire-grows-20150910-story.html)
Dus maar doorgereden naar Sequioa NP waar we in het Comfort Inn hotel dit verslag zitten te maken. Morgen gaan we - mits de brand niet overslaat - de hele dag in het park doorbrengen, daar is weer van alles te zien en te doen. Het is de bedoeling dat we zondag richting de kust gaan - we verheugen ons nu al op de kustweg tussen San Francisco & Los Angeles. Die hebben we de vorige keer niet gereden en schijnt prachtig te zijn.

Zo, jullie zijn weer zo'n beetje op de hoogte van onze Amerikaanse avonturen. Hopelijk is bij jullie aan de andere kant van de plas ook alles in orde :))

Groetjes uit hot & sunny California,
Gerard & Heleen

• 12 September 2015 - 09:44

Henri & Vincent:

Herkenbaar het uitzicht vanaf Glacier point. Strak blauwe lucht en witte rook in the valley. Echter bij Kings Canyon werden wij op een andere trip destijds tegengehouden omdat de wegen gesloten waren door de sneeuw. In Sequioa NP konden we toen wel terecht. Is zeker de moeite waard.
    Door de hitte ben je straks iets beter voorbereid op Death Valley als je daar nog langs zou komen. Veel plezier aan de kust. We snakken en smachten om achter jullie aan te rijden. Helaas, we gaan maar naar de Loirestreek in Frankrijk genieten van de nazomer. Veel plezier daar verder.

Gr. Henri & Vincent

• 12 September 2015 - 09:49

Wim En Mieke:

Leuk verslag. Dat van dat zakmes herken ik bij een collega van mij -die kon het toen weggooien......Op youtube het verhaal van Tom Waes gezien t/m de Ardennen: lachen. Ga zeker de rest nog even kijken. Heel veel plezier. Gr. Wim

• 12 September 2015 - 14:31

Anne-Pauline:

Ha Gerard en Heleen,

Gerard........dat mes had je toch niet écht expres in je handbagage gedaan ?? :)
    ( overigens wél een echt Gerard-Zoekt -Grenzen -Op - Grapje als het wél zo was )
    Gelukkig heb je 'm toch nog terug.
    Jullie foto's zeggen weer genoeg en sluiten mooi aan bij het prachtige verslag. Heleen......je schrijft echt heel leuk !
    Naar de kust dus en hopelijk kunnen jullie daar een plons nemen want 38 graden is heftig.
    Dank voor het mooie verslag en tot de volgende.
    Liefs,
    Anne-Pauline

• 12 September 2015 - 15:00

Astrid:

Klinkt heerlijk en ziet er prachtig uit. Ga zo door!!
    X

• 12 September 2015 - 16:26

Pien:

Avontuurlijk, ziet er mooi uit. Het zakmes is trouwens thuis gekomen!

• 13 September 2015 - 10:53

Toos:

Hoi broer en schone zus! Ben je nog geen week op pad, en maak je al zoooveel mee zeg! Trouwens, dat van dat mes: wij hadden zo'n akkefietje in Tunesie. We hadden een werphengel in onze koffer, en toen dachten ze op het vliegveld dat het een....mitrailleur was!! Apart hokje ingeloodsd, en op een afstand keken ze toe hoe wij die koffer openmaakten.Spannend....maar achteraf was het hahahaha, dat wel. Goh wat erg zeg van die bosbranden! Komt vaak voor helaas.Doe voorzichtig hoor!!! Och, en die das deed jullie toch maar mooi de-das-om. Nouja, kwam je wel van die vieze broodjes af hihihi. En nou op weg naar de zeeee! Lekker relaxen; kleurtje opdoen, en op weg naar de volgende avonturen. GENIET ER VAN !!! Liefs, Toos (ook van Carol ) xx

• 13 September 2015 - 14:11

Dyane:

Wat een heerlijk smeuïg verhaal weer Heleentje, geweldige avonturen! Op naar many more! Dikke kus! Xx

• 13 September 2015 - 18:42

Margot Van Henten :

Ha luitjes! Wat een leuk verslag! Lukt nu toch om op jullie blog te komen en net met plezier gelezen van jullie avonturen met zakmes ( ja Gerard heeft dit vast bewust gedaan! ) en de das haha... ja je moet maar ondankbaar zijn met je 'vieze broodjes'

• 14 September 2015 - 13:36

Toos:

Lieverds, hier op het Journaal waren meldingen van nog steeds, en nog meer zeer grote bosbranden in jullie omgeving!!!
    DOE ALSJEBLIEF VOORZICHTIG!!!
    Liefs, Toos. XX

• 15 September 2015 - 05:33

Kim:

Heerlijk om te lezen Heleen (vooral tijdens de nachtelijke voedingsuurtjes

• 16 September 2015 - 10:01

Jack:

Ooh wederom weer heerlijk omschreven en zie een hoop dingen zo voor me...ik blijf jullie volgen...

Have fun

Grtz Jack

• 17 September 2015 - 00:49

Frank :

Yeah. Altijd weer een feestje om met jullie mee op vakantie te mogen.
    Geniet en laat ons mee genieten. Het weer is hier nu echt herfst dus hoe warm dan ook, geniet nog even van de zomer !

Frank & Geert