Franz Josef - Wanaka - Queenstown - Te Anau - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Franz Josef - Wanaka - Queenstown - Te Anau - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Franz Josef - Wanaka - Queenstown - Te Anau

Door: Kiwistobe

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

25 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hi folks!

Allereerst namens Gerard bedankt voor alle reacties, mailtjes en sms’jes voor Gerards verjaardag. Erg leuk dat jullie er aan gedacht hebben!

Het is alweer even geleden dat we de blog hebben bijgewerkt, dus m’n geheugen moet weer even op gang komen. De laatste update kwam uit het regenachtige Hokitika, aan de westkust. We hebben daar 1 nachtje geslapen en zijn de volgende dag naar Hokitika Gorge gereden, ongeveer 25 km het binnenland in. Een mooi gebied met een rivier, een kloof, bos én natuurlijk een “swingbridge” zoals je die eigenlijk bij alle wandelingen in NZ wel aantreft. ’s Middags zijn we doorgereden naar Franz Josef, een dorpje vlakbij een gletsjer met dezelfde naam. De ‘tree lodge” die we ter ere van Gerards verjaardag hadden gehuurd was snel gevonden. De “spa- & poolsession” bleek een nogal armetierig gedoetje te zijn, dus we besloten die maar te skippen en een wandeling te doen die ons vlakbij het gletsjerijs bracht. Zéér de moeite waard! Ook troffen we daar onze eerste Kea, een bergpapegaai die alleen in Nieuw Zeeland voorkomt. Als het lukt om foto’s aan het verslag te plakken: zie foto!

Het weer in Franz Josef was perfect toen wij aankwamen, maar toen we de volgende dag wakker werden was het helemaal dichtgetrokken. Goed plan om de wandeling de dag ervoor te doen! Op weg naar Wanaka, het binnenland in. De eerste paar uur van de autorit was het weer nog bagger, maar opeens begon het open te trekken. Het landschap ziet er sowieso spectaculair uit, maar als het zonnetje erbij komt wordt het nóg mooier! Toen we in Wanaka aankwamen was het droog en rond de 25 graden. De ligging van ons motelletje was geweldig, pal aan het meer en 5 minuten lopen van het centrum. We besloten de sights voor een keertje links te laten liggen en te gaan niksen aan de waterkant, onder het genot van een lokaal biertje. Héérlijk! Het is overigens wel een heel leuk stadje, dus we moeten echt nog een keertje terug om het wat beter te gaan bekijken :).

Onze volgende bestemming was Queenstown, “the adventure capital” en tevens het meest toeristische stadje van Nieuw Zeeland. Alle, liefst gevaarlijke, bezigheden die je maar kunt bedenken kun je daar doen. Het is ook de bakermat van de bungy-jump. We zijn op de plek geweest waar het allemaal is begonnen, daar wordt nu aan één stuk door van de brug gesprongen, superleuk om te zien! En echt niet alleen maar jonkies hoor, het gros van de mensen die wij hebben zien springen was 40+. Enne…. nee, wij hebben toch maar gepast, hoewel ik stiekem toch wel een beetje de kriebels kreeg. Maybe next time!

Wat we wél hebben gedaan was een ritje met de “Shotover Jet”, een boot die met 70 km p/u, rakelings langs de kant, over de shotover-rivier raast. Op youtube zijn er wel filmpjes van te vinden als je benieuwd bent hoe dat eruit ziet. Onvoorstelbaar hoe wendbaar die bootjes zijn, ze kunnen ze zelfs 360 graden laten draaien en dat doen ze dan ook regelmatig! We kwamen er na +/- een half uurtje totaal verwaaid uit, maar het was zeker de moeite waard. We hebben het ritje op cd-rom, dus we kunnen het thuis nog een keertje overdoen :). Later die middag zijn we nog met een kabelbaan de berg op gegaan, van boven heb je een geweldig uitzicht op de stad en het meer. Aangezien we vrij vroeg in Queenstown aankwamen was er zelfs nog tijd over voor een autoritje naar Moke Lake; een meertje midden op schapenfarm waar je gewoon rond mag rijden. Weetje: er wonen 4,2 mensen in Nieuw Zeeland en 50 miljoen (!) schapen! Onderweg kom je ze overal tegen, hetzelfde geldt voor koeien trouwens. Ze hebben allemaal ruimte zat en lijken een prima leventje te leiden. Op de een of andere manier hebben ze dat beter geregeld dan bij ons in NL, maar eerlijk is eerlijk, hier in NZ hebben ze ook wat meer ruimte ter beschikking… Het zorgt in elk geval voor veel mooie plaatjes onderweg. (Wat voor minder mooie plaatjes zorgt zijn alle doodgereden dieren die op en langs de weg liggen, echt vreselijk om te zien)

Hoewel we het niet hadden verwacht hebben we ’s avonds heerlijk gegeten; over het algemeen is onze ervaring dat de kwaliteit van de restaurants er niet op vooruit gaat als je in een heel toeristische omgeving zit, maar deze keer was het prima. Eindelijk ook de beroemde pavlova (toetje met schuim, slagroom en vruchten) geproefd, dat kunnen die kiwi’s als de beste!

Vanmorgen zijn we vanuit Queenstown vertrokken, richting Te Anau. In Te Anau is op zich niet zoveel te beleven, maar voor morgen staat onze boottocht op de Milford Sound (een beroemd fjordengebied) op het programma en de Milford Sound is alleen via Te Anau te bereiken. Van hieruit is het nog 120 km rijden en aangezien onze boot om 10.00 uur vertrekt leek het ons wel een goed idee om hier een tussenstop in te bouwen. Helaas is het hier slecht weer, het heeft de hele dag geregend en waarschijnlijk gaat het dat morgen tijdens onze boottocht ook doen. Het is kenmerkend voor dit gebied, maar aan die regen dankt het natuurlijk mede z’n geweldige natuur, dus… Vanmiddag hebben we ook een boottocht gemaakt, nu naar de “Glow Worm Caves” hier in Te Anau. Eigenlijk vonden we het veel te duur, maar bij gebrek aan alternatieven hebben we het toch maar gedaan en gelukkig viel het zeker niet tegen. Toch wel bijzonder om die glimwormen een pikdonkere grot te zien verlichten.

Morgen volgt dus, als het goed is, een van de hoogtepunten van de reis: de Milford Sound! We gaan duimen dat het een beetje wil opklaren. Verslag volgt…

See ya!

Gerard & Heleen

• 25 November 2009 - 15:43

Kim:

Hi hi,

Ziet er echt top uit!! En bijna net zo stoer als met een raft :) Ik kan weer bij mijn mail nu ik weer in NL ben, dus ga jullie verhalen op de voet volgen!!!

Nog veel plezier en aan Gerard: nog gefeliciflapstaart!

groetjes,
    Kim

• 26 November 2009 - 07:35

Margot:

Hoi hoi,
    Kai-ruig, die foto's. Wat een overweldigende natuur daar. Wat gek dat jullie daar niks gehoord/gelezen hebben over die ijsschotsen.. schijnt nl. nogal zeldzaam en spectaculair te zijn. Gelukkig komt jullie Milford-boottocht niet in gevaar. (ik had zelf al Titanic-achtige beelden voor me, maar dan wel met een goede afloop.. dus dat Gerard op een houten wrakstuk van de boot jullie allebei in veiligheid brengt en dat er dan jaren later een film over gemaakt wordt.. :-)
    Ach, ik heb teveel fantasie denk ik.
    Geniet er nog van!
    Veel liefs, JW en M.

• 26 November 2009 - 09:09

Marcel:

Nou, ziet er goed uit allemaal, komt helemaal goed daar. Leuk om te lezen en foto's te kijken, reis je toch een beetje mee he!

Zeker nu ik op kantoor zit en vanmiddag een FB-bijeenkomst op de planning heb staan... Geloof niet dat je dat mist. Ik zal de honneurs voor je waarnemen in ieder geval.

Geniet er van en tot snel!

Marcel

• 26 November 2009 - 12:42

Toos En Carol:

Hoi lieve broer en schone zus! Tjeeee, wat DOEN jullie ontzettend veel! En wat genieten jullie er van; heeerlijk zeg! Ik zit af en toe met een big smile jullie reisverslag te lezen.Prachtige foto's ook weer.Hebben jullie ook foto's gemaakt van de Moby's? Of was je te overdonderd door het kijken naar die grote zeeknuffels?Nog een vraagje: hoeveel kilometertjes hebben jullie intussen al gereden in dat prachtige landschap? Veel plezier, en een zonnige dag gewenst in de fjorden. KUS, Toos xx.

• 26 November 2009 - 18:25

Anne-pauline:

Toppie hoor ! Ik ga me verheugen op de foto's en film.
    De tijd vliegt....nog vijf dagen.....Geniet,geniet !

Liefs

• 26 November 2009 - 22:01

Ma :

Met Ma. Gerard en Heleen,Wat een geweldige reis en een mooi verslag ,fijn dat we dit zo mee kunnen beleven,zover weg en als je het leest, is het alsof je het zit te vertellen .mooie fotó's zo duidelijk.Maar geniet er de laatste dagen nog van, want de tijd gaat snel, Fijne tijd nog daar in het mooi NZ,
    Groetjes Ma xxxxxx

• 27 November 2009 - 22:56

Ida Marie:

Hoi Heleen en Gerard

Wat een fantastische vakantie. Ik ben er best jaloers op. Momenteel houd ik mij vnl bezig met het Sinterklaasgedruis! Waarschijnlijk vallen jullie met je neus in de boter en denkt de Goedheiligman ook aan jullie. Hoewel.....jullie hebben je deel al wel ontvangen denk ik zo!
    Nog veel plezier en alvast een goede terugreis gewenst!