We zijn er! - Reisverslag uit Central City, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Central City, Verenigde Staten van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

18 September 2013 | Verenigde Staten, Central City

Howdy folks!

Het is nu 4.45 's nachts en we hadden ons voorgenomen eventuele jetlagverschijnselen te negeren, maar na een half uurtje wakker te hebben gelegen bedacht ik opeens dat het ook een prima gelegenheid is voor een verslagje. Zo gezegd zo gedaan :-)

We zijn maandagmorgen om 9 uur opgehaald door Karin, die ons na een probleemloos ritje afzette op schiphol. (Nogmaals bedankt siss!) Astrid kwam ons ook uitzwaaien, dus we hebben de wachttijd lekker volgekletst. De vlucht met Icelandair was prima, maar wel wat Spartaanser dan we gewend zijn. Zij serveren namelijk helemaal geen maaltijden meer, ook niet op de langere vluchten. Dat betekent dat je óf vooraf op het vliegveld iets moet eten óf aan boord een klef/lauw broodje of onbestemde prak. Maar we hadden voldoende beenruimte en gelukkig ook een eigen tv'tje met films e.d.

We kwamen om 18.30 lokale tijd aan in Denver en werden daar na een half uurtje wachten opgepikt door de shuttlebus van het hotel. Daar troffen we een paar Nederlanders die ons (mij) de stuipen op het lijf joegen met verhalen over beren die ze tijdens wandelingen zijn tegengekomen. Het is altijd goed afgelopen, maar ik zou ter plekke dood blijven als ons zoiets zou overkomen. Op zich prima natuurlijk, want dat schijnt een van de tactieken te zijn om je overlevingskansen te vergroten haha! Maar dat is wel een beetje jammer van "bear country"; de kans dat je zo'n grote dame of heer tegen het lijf loopt tijdens een wandeling is zeker niet ondenkbaar. Maar vooralsnog zijn we nog steeds van plan om hier flink wat te gaan rondstappen.

Anyway... We hebben overnacht in de Comfort Inn, zo'n prima Amerikaans basic hotelletje. Weinig luxe, maar wel ruime en schone kamers. Niks mis mee. Na aankomst nog even een sundae gescoord bij de Mac naast het hotel en op tijd gaan slapen. Na een simpel maar prima ontbijtje werden we om 9.00 uur opgehaald door een taxi die ons naar het camperverhuurstation bracht. (voor de lezers die van plan zijn om te boeken bij Cruise America: we hadden de "Early Bird" erbij geboekt, wat betekent dat de transfers heen/terug geregeld zijn en dat je de camper vroeger krijgt en later mag inleveren. Wel prijzig maar het geld wel waard wat ons betreft)
We moesten even wachten toen we aankwamen, want er waren 4 Britse jongens de nodige stampij aan het maken over de problemen die ze onderweg met hun camper hadden gehad. Slik... Gelukkig bleek ons exemplaar een "2014" te zijn (huh?) wat blijkbaar betekent dat ie hartstikke nieuw is en pas deze zomer in gebruik is genomen. Hij heeft 16950 mijl op de teller, dus gelukkig zeker geen afgeragde bak! Na alle papierwerk en controles reden we om 10.45 de poort uit in onze kolos richting de lokale Walmart voor de nodige boodschappen en een GPS. Gerard had namelijk zijn onvolprezen PDA (een mio uit 19-toen) meegenomen, maar die bleek toch wat moeite te hebben met het vinden van de Amerikaanse satellieten. Gerard was er een beetje ziek van, maar het is toch echt wel handig om hier een GPS te hebben, dus er hangt nu een gloednieuwe Garmin aan onze voorruit.

Wat onze route betreft: we waren van plan om te starten richting Boulder/Cheyenne, maar door de hevige overstromingen van een paar dagen geleden is het niet mogelijk om die kant op te gaan. We hebben nu besloten de route andersom te gaan rijden; hoe het op de terugweg in het gebied boven Denver is zien we wel. Waarschijnlijk kunnen we niet in het Rocky Mountain NP en Estes Park terecht, wat heel jammer is want dat zijn 2 van de mooiste parken in Colorado. Maar er blijft nog zat moois over!
Na het bezoekje aan de Walmart was het intussen 14.30 en het leek ons een goed plan om niet meer te ver te rijden. We vonden een KOA-camping in Central City, op 45 minuten rijden van Denver. We kregen een (mooie!) plek toegewezen naast zo'n enorme bus. Toen we aan het prutsen waren met de aansluitingen kwamen de buren even kennis maken en, jawel, het bleken (geëmigreerde) Nederlanders. Het zijn leeftijdsgenoten die het goed voor elkaar hebben: ze wonen 6 maanden per jaar op hun boot die als thuisbasis Panama heeft en de andere 6 maanden toeren ze met hun bus door Amerika. Natuurlijk hebben ze er ook een auto achter hangen :-) Ik zal er morgen een foto van maken, je weet niet wat je ziet. Nadat we ons geïnstalleerd hadden werden we uitgenodigd op de borrel en vroegen ze ons mee uit eten te gaan in een casino-restaurant in Black Hawke. Superleuke avond gehad; voor $ 25.00 per persoon echt heerlijk gegeten met prima gezelschap. O ja, toen we weer in onze camper binnenstapten werden we verwelkomd door de mio die riep dat we de "eerste straat rechts" moesten nemen. Oftwel: hij heeft er even over gedaan maar dat verrekte apparaat doet het gewoon! Gerard balen hahaha...

Hoewel hier in de buurt zat te zien en te doen is blijven we toch maar 1 nachtje. We willen morgen richting Aspen en daarna naar Moab (Arches National Park) en hoewel het niet op de planning stond heeft de buurman ons ervan overtuigd dat we ook naar Bryce Canyon moeten. We hebben nog veel kilometers voor de boeg en we hebben er zin in! De start is in elk geval veelbelovend en de weersverwachting is prima.

Tot de volgende keer!

groetjes,
Gerard & Heleen

• 18 September 2013 - 14:25

Astrid:

Ik begon me al bijna zorgen te maken!!
    Wat klinkt het goed allemaal!
    Scoor bij zo'n gunshop effe een rookbom ofzo voor als je een beer tegen komt.

Veel plezier verder,
    liefs
    As

• 18 September 2013 - 14:35

Jack:

Wat leuk dit en vooral de manier waarop je het beschrijft.
    Grtzz aanMister Mio.

• 18 September 2013 - 14:42

Anneke:

So far so good.. Je wist toch wel dat daar beren zitten toch??

Het begin klinkt veelbelovend leuk. Geniet van alles

Doei Anneke

• 18 September 2013 - 15:11

Toos En Carol:

Hoi lieve broer en schone zus! Leuk om weer verslagen van jullie avonturen te ontvangen. En jahoor, meteen alweer wat hilarische situaties. Baai de wee: die gloednieuwe Garmin zou ik maar niet zo zichtbaar aan de voorruit hangen, toch?? En wat een joekel van een camper zeg, fantastisch jullie eigen huis-op-wielen. Nou, geniet ervan,doe voorzichtig, en we kijken uit naar jullie volgende verslag.Dikke kus,Toos.xx

• 18 September 2013 - 16:12

Margot:

Ha luitjes, fijn dat jullie goed zijn aangekomen. De eerste foto's zien er al heel prettig uit!
    Leuk verslag hoor! Leest lekker weg. Mooi dat jullie eens niet in een afgeragde bak rijden ;-) Bijzonder om in 2013 al in een camper van 2014 te rijden. Dat moet wel een goeie zijn.
    Lachen van die Mio..(nou ja, Gerard niet dan...)
    Wat die beren op de weg betreft: als je de volgende tips opvolgt, kan je (bijna) niks gebeuren! Blijf kalm (ja, echt...) De beer gaat alleen maar op zijn achterpoten staan om je beter te kunnen zien (uh..) Praat rustig tegen de beer (...) dan weet hij dat je een goedwillende toerist bent en geen prooi. Ga nooit rennen of schreeuwen, maar loop langzaam achteruit (als je niet verlamd van angst aan de grond genageld staat tenminste). Zorg dat de beer makkelijk kan vluchten (dat doe je maar al te graag natuurlijk) Versper niet zijn vluchtweg (je zou wel gek zijn!). Zo, lekker wandelen! ;-) Enjoy! xxx Margot

• 18 September 2013 - 16:17

Anita:

Leuk begin van de vakantie, ben benieuwd naar het volgende reisverslag.Veel plezier samen.

• 18 September 2013 - 17:09

Karin:

Hi guys, klinkt alweer lekker gezellig. Enjoy! Ben benieuwd naar alle spannende verhalen yet to come! :-)
    Groetjes,
    K

• 18 September 2013 - 17:33

Wim:

He Gerard,
    ik heb nog 'n navigatie nodig in mijn "andere" auto, dus voor een zacht prijsje ................
    ben jij weer een beetje van de pijn af.
    groeten
    W+H

• 18 September 2013 - 19:54

Frank & Geert:

Hey guys,
    wat heerlijk weer zo op de achterbank bij jullie. En wat schrijf je toch heerlijk Heleen. Echt genieten zo.
    We kunnen ons Gerard's gezicht voorstellen toen hij erachter kwam dat hij uiteindelijk toch onnodig die Garmin heeft gekocht. Maar die doet het op de motor ook vast wel. :-)

Heel veel plezier en blij dat jullie al zo'n leuke start gehad hebben.
    F&G

• 18 September 2013 - 23:34

Ma.:

Hoi Gerard en Heleen fijn dat ik van jullie kan vernemen en tot op heden alles naar
    wens is geniet er van Wat die beren betreft laat ze maar daar waar ze zijn maar het zal niet zo zijn dat ze echt gevaarlijk zijn anders lopen ze daar toch niet vrij rond,?? hopelijk ??
    Mooie foto,''s er zullen er bslist wel veel geknipt worden.
    IK wens jullie een hele fijne vacantie, en pas goed op elkaar hè.
    Groetjes en veel liefs Ma xxx xxx

• 19 September 2013 - 08:43

Vincent:

Als jullie in Moab staan, raad ik je ook echt canyonland NP aan. Neem de noordelijke ingang. Daar heb je goede campings en het uitzicht in dit park is geweldig!

Tja en die beren, gewoon zwaaien, dat helpt ook al.

• 19 September 2013 - 11:17

Anita & Ben:

Hey people,

Geweldig om jullie verslag(en) weer te volgen. Toch een beetje vakantiegevoel!!! En wat Bryce canyon betreft, een hele goede aanrader, zeker doen!!!! GENIET!!

Groetjes, Anita & Ben

• 19 September 2013 - 19:32

Gemma:

Hi folks, leuk jullie eerste verslag te lezen. Het klinkt allemaal al super goed. Mooie foto's ook. Veel plezier nog. Ik verheug me nu al op het volgende verslag! Lieve groet, G&G

• 19 September 2013 - 19:32

Gemma:

• 19 September 2013 - 20:03

Eugenie:

Hallo, leuk om jullie avonturen te lezen, ben nu al stikjaloers. Ik kijk uit naar jullie verhalen, veel plezier en geniet ervan. Groet, Eugenie.

• 19 September 2013 - 21:04

Arnold:

Hallo,
    Gaat allemaal goed komen lees ik wel.
    Veel plezier en geniet ervan.
    En zo'n mio is net een oldtimer, het kan even duren maar gaat het wel doen.

• 21 September 2013 - 08:16

Roel:

Ziet er weer heel mooi uit!
    Gerard, niet wegdoen die ouwe Mio: die wordt vast nog geld waard!

• 22 September 2013 - 10:09

Dyane:

Moehahahahaha wat een geweldig verhaal! Briljant die GPS... Klinkt als een superstart van jullie holiday!
    Enjoy the rest! X