Addo Elephant Park – Tsitsikamma – Wilderness - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Addo Elephant Park – Tsitsikamma – Wilderness - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Addo Elephant Park – Tsitsikamma – Wilderness

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

17 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Wilderness

Ha die Ollanders!

Vandaag een teken van leven uit het gehuchtje Wilderness. We zitten daar in een B&B met wifi (eindelijk!) dus we kunnen op ons gemakske een nieuw verslag maken. Pfff, we hebben weer een hoop gezien en gedaan sinds ons laatste bericht. Weer even terug in de tijd…

Vrijdag 14 oktober
Vertrek richting Tsitsikamma, maar niet zonder een laatste rit van 4 uur door Addo Elephant Park. Helaas geen leeuwen en/of luipaard gezien, maar wél een caracal, zie foto! Blijkbaar vrij bijzonder om dit dier overdag tegen te komen. Verder, naast het “gewone” wild nog een jakhals, zwarte neushoorn en wat laatste kuddes olifanten gezien. Wat een geweldig park.

Vanaf nu gaat de reis verder langs de kust, richting Kaapstad. Onderweg naar Tsitsikamma zijn we even gestopt bij Jeffrey’s Bay, een plaatsje dat vooral bekend is onder de surfers. Ze hebben hier namelijk van die enorme golven waarvan ik dacht dat ze alleen maar in Hawaii voorkwamen, maar ZA heeft ze dus ook! Er stond een straf windje, dus de golven mochten er inderdaad wezen. Hartstikke leuk gezicht om de surfers bezig te zien (zie foto). Het plaatsje zelf is totaal anders dan alles wat we tot nu toe hebben gezien in Zuid-Afrika, dit leek veel meer op een stadje zoals je ze veel in Amerika ziet.

Rond 17.00 uur kwamen we aan bij ons volgende adresje voor 2 nachten, Misty Mountain Reserve (http://www.mistymountainreserve.co.za/). Ligt aan de kust, maar in de middle of nowhere. Gerard werd niet blij van de weg ernaartoe (ongeveer 6 km), die was namelijk in zéér belabberde staat. Als we met onze eigen auto hadden gereden was ie 100% zeker omgedraaid. De eigenaar vertelde dat hij al jaren aan het zeuren was bij de gemeente om de weg verbeterd dan wel geasfalteerd te krijgen, maar daar wordt niets mee gedaan. Weer een verschilletje met NL, daar wordt de gemeente dan gewoon voor de (al dan niet rijdende) rechter gesleept :)! Maar toen we er eenmaal waren bleek het een heel prettige plek te zijn, pal aan zee maar wel bovenop een klif. Hoewel het nogal fris was (graadje of 18) hebben we hier onze eerste braai gedaan! We hebben via Misty Mountain een braaipakket besteld met vlees, brood, salades e.d., dus Gerard kon aan de slag. Was lekker!

Zaterdag 15 oktober
In de buurt van Tsitsikamma is zo enorm veel te zien en te doen dat we moeite hadden om te kiezen hoe we de dag zouden besteden. Het is dus een volle dag geworden! We zijn begonnen met een stop bij de Storms River Bridge, een mooi uitzichtspunt. Van daaruit zijn we naar “Big Tree” gereden, een korte wandeling leidt je naar een grote boom van 800 jaar oud. Leuk om te zien, maar een beetje jammer van de buslading belegen Duitsers die ons maar met moeite wilden laten passeren hahaha. Volgende stop was Storms River Village, een piepklein durp dat vooral voor de toeristen is gesticht en, jawel, na wat getwijfel hebben we toch maar besloten ons te laten verleiden tot een Canopy Tour! Je wordt helemaal ingesnoerd en “vliegt” dan, via platforms en ziplijnen, tussen de boomtoppen door. (Floor en Luke weten precies hoe dit voelt :)!) Ik was eigenlijk bang dat mijn bevallige lichaam hier misschien moeite mee zou hebben, maar dat viel reuze mee (oef…) We waren met 2 Ieren, 2 Zuid-Afrikanen en 2 prettig gestoorde begeleiders, het was echt een leuke ervaring!
Na het canopy-avontuur zijn we naar Bloukrans Bridge gereden, bekend om de hoogste bungy-jump ter wereld, 216 meter!!! We hebben daar een half uurtje naar de springers staan te kijken, onvoorstelbaar dat zoveel mensen het lef hebben om die sprong te wagen. Je krijgt er echt plaatsvervangende hoogtevrees van...

Daarna zijn we nog naar Tsitsikamma National Park gereden. Het wordt saai, maar ook dit was weer een supermooi park. We kregen een tikkeltje spijt dat we Misty Mountain hadden geboekt, in dit park worden ook huisjes verhuurd die echt pal aan zee liggen. Gaan we onthouden voor de volgende keer! We hebben de wandeling gedaan naar de beroemde hangbrug over de Storms River Mouth, zie foto. Wandeling is best pittig, maar het was meer dan de moeite waard! (Gerard heeft z’n eerste walvis en dolfijnen al gespot, mij is het nog niet gelukt maar dat gaat vast en zeker nog gebeuren in Gansbaai/Hermanus!!!) ’s Avonds hebben we gegeten bij Misty Mountain. Ehhh, de kok moet nog even doorstuderen zullen we maar zeggen.
Het weer zat ook mee: 21 graden en zonnig.

Zondag 16 oktober
’s Nachts heeft het flink geregend, het was koel en bewolkt toen we opstonden. Voor vandaag stond een rit naar Wilderness op het programma, ook aan de Garden Route. We hebben onderweg even aangelegd bij een restaurant in Plettenbergbaai dat bekend staat om z’n mooie ligging. Het plaatsje zelf is ook wel aardig, maar op zondag zit alles hier potdicht dus we zijn maar doorgereden. Hierna zijn we gestopt bij Knysna (spreek uit: Naisna), een van de bekendste badplaatsen aan de Garden Route. Enorm toeristisch, vooral bij het haventje. Hier waren de winkels wel open. Nog even gezocht naar een armbandje dat Anneke graag wil hebben, maar niet geslaagd. Komt goed Anneke, we blijven zoeken tot we de goeie hebben gevonden! We hadden nog even een boottocht willen maken naar The Heads (2 kliffen waar Knysna bekend om staat), maar het was koud en winderig dus dat hebben we maar geskipt.

Al vrij vroeg aangekomen bij ons huidige adresje: Waterside Lodge in Wilderness (http://www.watersidelodge.co.za/, we hebben de honeymoonsuite hahaha). De eigenaren blijken 2 Belgen te zijn uit Lommel die 3,5 geleden, na een vakantie in ZA, hebben besloten te emigreren en hier een B&B te beginnen. We werden hartelijk ontvangen met een fleske Stella Artois :). Ze hebben het hier prima naar de zin en willen voor geen goud terug naar Europa. Kan ik me best iets bij voorstellen, ze hebben er hier een klein paradijsje van gemaakt. ’s Avonds, op aanraden van de Belgen, gegeten bij restaurant The Girls in Wilderness. Was heerlijk.

Maandag 16 oktober
En dan zijn we opeens in het hier en nu! Vanmorgen zijn we Wilderness National Park in gegaan dat vooral bekend is om de mooie wandelroutes. Gelukkig is het vandaag lekker weer (graadje of 20 en volop zon), dus we besloten er eentje van 10 km te doen waar 3-4 uur voor stond. We kregen een goede beschrijving mee, maar die bleek niet helemaal up to date te zijn. Je voelt ‘m al aan, we hebben wat omwegen gemaakt, maar gelukkig kwamen we halverwege langs ons huiske en konden we even met de benen omhoog :). Al met al inderdaad een uur of 4 onderweg geweest, maar het was zeker de moeite waard.
Vanavond nemen we even een toeristische time-out en gaan we lekker naar de bioscoop in de gigantische mall die hier vlakbij ligt! Morgen gaan we richting Gansbaai/Hermanus waar we hopelijk hele hordes walvissen gaan zien… (maar blijkbaar kan dat bijna niet missen). Fingers crossed!

Nog maar een weekie . Volgende verslag uit Gansbaai of Kaapstad!

xxx uit Wilderness,
Gerard & Heleen

• 17 Oktober 2011 - 15:03

Kim:

Ha globetrotters! Dat klinkt allemaal heel bekend. Zelfs de foto's doen herinneringen herleven. Zo te lezen (en zien) zijn jullie helemaal aangepast aan het ZA leven! Heel veel plezier in Hermanus. Ik houd mijn fingers crossed voor de walvissen! Gaan jullie ze ook van dichtbij bekijken met een tour?

• 17 Oktober 2011 - 17:17

Karin:

Hi guys, klinkt allemaal heerlijk zeg! Ik kom jullie trouwens volgende week dinsdag om 11.00 uur wel oppikken op Schiphol. Heb die week lekker vrij genomen want ik had nog genoeg dagen. Geniet nog van jullie laatste week in ZA!!

• 17 Oktober 2011 - 22:12

PAb:

Vanwege ons eigen vakantietje heb ik pas nu alles gelezen en het was de moeite waard!!
    Goede reis verder en veel plezier.

• 18 Oktober 2011 - 07:51

Frank En Geert:

Oi gullie da,
    Het is weer heerlijk om het verslag te lezen. Alle tijd voor momenteel, been in gips (Geert) voor de komende 5 week. Dus blijf gerust nog een aantal weken :-)

Veul plezier nog daar

• 18 Oktober 2011 - 10:18

Toos:

Ehhhhh...jullie komen toch zeker wel weer terug...ehhh..toch??!
    Liefs, Toos xx

• 18 Oktober 2011 - 14:00

Ilse:

Wat leuk om te lezen! heel veel plezier nog en geniet van het walvissen spotten!

Liefs, Ilse

• 18 Oktober 2011 - 19:25

Arnold:

Hallo samen,
    Wat een reis zeg. Niet te geloven. Geniet er van.
    Groetjes en goede reis.
    ( nog bedankt voor de kaart en het smsje)

• 18 Oktober 2011 - 21:47

Ma:

Hallo Gerard en Heleen .Wat een geweldig verslag zeg en mooie foto"s.We reizen zo met z"n allen mee met jullie,geweldig.
    Breng maar geen ZA aapje mee hoor want die wordt ook groot en dan ??? Je hebt ook al een Turkse poes Wel internationaal dan
    De weken beginnen al te korten, ik zeg dan geniet er van.
    Groetjes veel liefs Ma xxx

• 19 Oktober 2011 - 07:05

Dyane:

Wow, die Waterside Lodge lijkt mij ook wel wat.... Idd gevoel dat we er een beetje bij zijn zo! Xx

• 19 Oktober 2011 - 20:03

Margot:

Tja, wat valt er te zeggen... zo mooi!
    JW en ik hebben nu definitief besloten om ook weer naar dit continent te gaan! Geniet er nog van en die walvissen zijn je dubbel en dwars gegund ;-) xxx Margot

• 20 Oktober 2011 - 07:50

Marieke/utrecht:

Ha reizigers,
    Ik lees dit als jullie alweer richting Gansbaai/Kaapstad zijn vertrokken. Een mooie afsluiting daar van een geweldige reis, ik kan me voorstellen dat die Belgen besloten hebben te blijven. Jullie komen toch wel terug he?

• 20 Oktober 2011 - 16:01

Ida Marie:

Hoi Gerard en Heleen,
    Terwijl hier de boerenkool met worst staat te pruttelen lees ik jullie warme verhalen uit Afrika. De fotoos zijn als ansichtkaarten en de indrukken voor ons moeilijk te bevatten. Goed dat jullie ook tijd nemen om "effe normaal"te doen: lekker naar de bios....Denk bijvoorbeeld ook eens aan ons: arme stakkers die moeten werken!!!!! Hahahaha!
    Liefs en groetjes en nog veel fun!

• 21 Oktober 2011 - 17:44

Astrid:

Echt geen B&B beginnen daar!!!
    Als je het maar laat!!
    Wel nog veel plezier natuurlijk..;-)
    x
    as

• 23 Oktober 2011 - 13:23

Anne-Pauline:

De tijd vliegt !!! ( maar voor jullie zal dat waarschijnlijk anders voelen )
    Over twee dagen weer thuis....
    maar deze reis zal voor eeuwig op jullie netvlies blijven staan. Wát een ervaringen. Ik hoop dat jullie de walvissen nog mogen zien.

Liefs,
    Anne-Pauline