Gansbaai/De Kelders – Fish Hoek/Kaapstad - Reisverslag uit Fish Hoek, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Gansbaai/De Kelders – Fish Hoek/Kaapstad - Reisverslag uit Fish Hoek, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Gansbaai/De Kelders – Fish Hoek/Kaapstad

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

23 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Fish Hoek

Hoi allemaal!

Het is weer tijd voor een update van de springboks!
Op dinsdag 18 oktober zijn we vertrokken uit Wilderness richting De Kelders, zo’n 30 km van Hermanus. Onderweg zijn we nog even door het Bontebok National Park (bij Swellendam) gereden, maar dat was zonde van de tijd. Belabberde wegen en weinig te zien. Met stip het minst interessante park dat we bezocht hebben.

We waren dus lekker op tijd in de B&B, Marebella (www.marebella.co.za). Dit bleek een hypermodern huis te zijn, pal aan zee. De ligging was ook de reden dat we er hadden geboekt; we hadden eigenlijk in Hermanus willen zitten maar daar was alle accommodatie aan zee volgeboekt. Hermanus staat namelijk bekend om z’n “land-based whalewatching”; in mei komen de walvissen deze kant op, ze krijgen hier hun jongen en in november vertrekken ze weer. Je kunt ze vanaf de kust gewoon zien zwemmen met hun jongen, echt een geweldig gezicht. Genoeg reden om hier 2 nachtjes te blijven dus! Na aankomst zijn we meteen gaan wandelen langs de kust en jawel hoor, het was meteen raak. Links en rechts zagen we van alles rondzwemmen, Gerard heeft er zelfs eentje zien springen! We hebben een uur of 2 rondgewandeld over de kliffen, superleuk. We kwamen een Britse tegen die de hele dag aan de kust in Hermanus had rondgehangen in de hoop wat walvissen te zien, maar daar was blijkbaar niets te zien die dag gnagna… :)

Via de B&B hadden we een whalewatchtour geboekt voor woensdag de 19e, maar de weersverwachting was slecht. Bij aankomst bleek het gelukkig geen probleem te zijn om de tour een dag te verzetten. Oef!

Gerhard & Chalene, eigenaren van Marebella, hadden voor ’s avonds een tafeltje voor ons geboekt bij een mini-restaurantje vlakbij, genaamd kloek’s@home. Kloek is de kok/eigenaar, zij heeft een gebouwtje bij haar huis (de garage?) omgebouwd tot een “huiskamerrestaurant” met een stuk of 6 tafeltjes en voorziet daar wat locals en toeristen van een lekker maal. Voor een passant is het niet te vinden,waarschijnlijk weet de belastingdienst ook niet van het bestaan van Kloek’s ;-). Leuke avond gehad.

Woensdag 19 oktober
Toen we opstonden was de zon inderdaad ver te zoeken. We besloten naar Hermanus te rijden, het is daar zo toeristisch dat er bij slecht weer ook wel wat te doen is. We hebben een paar mini-musea bezocht en daarna klaarde het alweer op. Ook in Hermanus waren vandaag de nodige walvissen te zien, dus we hebben vanaf de kant zitten kijken. Op een terrasje de lekkerste “lemon-meringue pie” EVER gegeten, die ga ik thuis maar eens proberen na te maken :).
De middag stond ook in het teken van de walvissen, we hebben in De Kelders ook weer een wandeling over de kliffen gemaakt met de kolossen vlakbij. Ongelooflijk hoe dicht ze bij de kust komen! Blijkbaar vinden ze dat prettig omdat ze zo de jongen beter in het oog kunnen houden. Het scheelde maar weinig of ik (Heleen) had gediend als walvisvoer, ik gleed nl uit en kon maar nét mijn evenwicht houden. Oepssss…

’s Avonds hebben we gegeten bij een van de weinige restaurantjes in Gansbaai, Thyme at Rosemary’s. Ook weer een aparte ervaring hahaha. Er stond groot “open” op de voordeur, maar we moesten wel aanbellen. We bleken de enige gasten te zijn en dat bleef de hele avond zo. Na het hoofdgerecht schoof Rosemary, de excentrieke 70-jarige eigenaar, aan met haar 3 hondjes. Gezellig zitten keuvelen en het eten was okee.

Donderdag 20 oktober
De whalewatchtrip!!! Hoewel we al de nodige walvissen hadden gezien blijft het toch bijzonder om ze vanaf een boot te zien. Ook zouden we bij deze tocht waarschijnlijk “great whites” (mensenhaaien), zeehonden en penguins te zien krijgen. Volgens de voorspellingen zou de zee kalm zijn, maar dat was effe anders! Als we in beweging waren klapte de catamaran telkens op de golven en na een uurtje begon mijn ontbijt aanstalten te maken om herkauwd te gaan worden. Máááár, we hebben weer walvissen gezien! Eerlijk gezegd waren ze niet zo heel veel dichterbij dan vanaf de kant in De Kelders, maar vergeleken met de andere tours die we in het verleden o.a. in Nieuw-Zeeland en Canada hebben gedaan staat deze zeker op 1. We hebben ook nog een “great white”, 60.000 zeehonden (wat een lucht!) en wat penguins te zien gekregen. Na dik 2 uur waren we blij dat we weer vaste grond onder de voeten hadden.

We hadden vanmorgen al afscheid genomen van Marebella en Gerhard, een van de eigenaren van de B&B, heeft een route via Stellenbosch/Franschhoek voor ons uitgestippeld naar ons laatste adres, in de buurt van Kaapstad. De route over de Franschhoek-pas was prachtig, een goede tip. Het hele wijngebied doet enorm welvarend aan, met mooie huizen en een poenerige uitstraling. In Stellenbosch zijn we nog even langs de universiteit gereden (een partneruniversiteit van de UvT), maar die bleek groter dan verwacht! Social Sciences hebben we zo gauw niet gevonden, maar we hebben een aardige indruk gekregen en de volgende keer dat er studenten van ons op uitwisseling naartoe gaan heb ik er nu een beeld bij, leuk! Het is er niet meer van gekomen om een wijnboerderij te bezoeken, daar was geen tijd meer voor. (Sorry Gerhard ;-))

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons laatste appartement, in Fish Hoek op een half uurtje rijden van Kaapstad (www.awhaleofatime.co.za) . Hier blijven we 4 nachten. Het appartement is best aardig hoor, maar het uitzicht is he-le-maal geweldig. Er waren ons ook hier walvissen beloofd, maar die zijn allemaal een weekendje weg naar De Kelders denk ik! ’s Avonds gegeten in een dorpje vlakbij, Simon’s Town, bij een tentje met overduidelijke Nederlandse roots (windmolens, gaaaap). Gerard had een prima steak, maar mijn chicken pesto heeft me ’s nachts behoorlijk in de weg gezeten…
Het weer was vandaag redelijk, het blijft rond een graadje of 20 schommelen.

Vrijdag 21 oktober
Vroeg op, vandaag stonden een bezoek aan V&A-Waterfront en Robben Eiland op het programma. Ons onvolprezen navigatiesysteem brengt ons precies waar we zijn moeten, we hebben gratis geparkeerd midden in het havengebied, op loopafstand van onze bestemming. Het Waterfront is een toeristisch gebied aan de haven met veel winkels, restaurants en entertainment. We hebben daar ontbeten en lekker wat rondgesnuffeld, tot we ons moesten melden voor de boottrip naar Robben Eiland om 12.30. Robben Eiland wordt al honderden jaren gebruikt als gevangenis, maar wij kennen het natuurlijk vooral omdat Nelson Mandela er bijna 20 jaar gevangen heeft gezeten. Een tour over het eiland bestaat uit een bustocht en een rondleiding door een ex-gevangene. Beiden waren indrukwekkend; de gids was een jonge vent maar zijn manier van vertellen maakte veel indruk, je kon een speld horen vallen in de bus. De ex-gevangene die ons rondleidde in de gevangenis kon putten uit zijn eigen ervaringen waardoor het allemaal heel tastbaar werd. Al met al een zeer interessante en indrukwekkende trip. Een heel raar idee dat de laatste politieke gevangene pas in 1991 is vrijgekomen…

Zaterdag 22 oktober - vandaag (gefeliciteerd met je 77e verjaardag pa!)
Jammer! Het zou vandaag mooi weer worden, maar ook nu is het betrokken en fris. Omdat we gisteren én morgen de hele dag in Kaapstad doorbrengen gaan we vandaag weer de natuur in. We zijn overduidelijk geen echte “city folks”, hoewel Kaapstad zeker de moeite waard is hoor. We zijn o.a. bij de penguins van Boulders Beach geweest in Simon’s Town en in het Table Mountain National Park, o.a. naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. De kabelbaan naar Kaap de Goede Hoop was “out of order”, dus we konden niet naar boven. (Ja, lopend die steile berg op zeker pffff! Dacht het niet… ) Je wordt daar bij de Kaap sowieso uit je schoenen geblazen, dus het is niet echt een gezellige plek. Na een stop in Simon’s Town hebben we ook nog de Chapman Peak Drive gereden, een kustweg die bekend staat als de mooiste van Zuid-Afrika. Dat was ie zeker! Daarna bij een grote mall wat geshopt voor het eten van vanavond. Voor het eerst (en laatst) thuis gegeten! Het menu: champignonsoep, chicken/mushroom pie en slagroomtaart als toetje :).

Morgen gaan we met de hop on/hop off bus Kaapstad verder verkennen. Hopelijk is het helder zodat we een mooi zicht hebben op de Tafelberg. Het einde van een mooie reis is in zicht, maandagavond om 23.30 vliegen we weer naar Nederland, waar we dinsdagochtend aankomen. Karin komt ons ophalen, dus we worden lekker luxe teruggereden naar ons poezenvolkje! Van Pien hebben we begrepen dat ze de boel behoorlijk op stelten hebben gezet, dus we zijn benieuwd wat we gaan aantreffen… Ons laatste verslag(je) komt waarschijnlijk van het vliegveld of misschien wel uit sunny Tilburg. Tot dan! Enne… bedankt weer voor alle leuke reacties!

xxx
Gerard & Heleen

• 23 Oktober 2011 - 19:20

Margot:

Gelukkig ben je niet als walvis-hapje te water geraakt.. pfieuw!
    Ben ook wel weer blij dat jullie terug komen hoor. Nu genoeg jaloersmakende avonturen gelezen en foto's gezien ;-)
    Hele goede reis terug en tot snel!
    take care en veel liefs
    JW en Margot

• 24 Oktober 2011 - 04:35

Roel:

Mooi hoor! Jullie hebben weer genoeg ansichtkaarten gemaakt!

• 24 Oktober 2011 - 07:51

Kim:

Wat een superreis! En wat is het enorm snel gegaan. Geniet van jullie laatste dagje en een hele goede vlucht terug naar (idd) het zonnige Tilburg.

x

• 24 Oktober 2011 - 15:52

Anne-Pauline:

Ha Lieverds,

Voordat ik jullie verslag ( misschien wel het laatste....) ging lezen moést ik eerst even spieken bij de foto's.
    En jawel hoor !! Walvissen !!
    Wát een ervaring en wat een prachtig uitzicht hadden jullie weer.

Spannend ook, dat je bijna het water in gleed.....
    Ik hoor jullie verhalen graag als jullie weer een beetje bijgekomen zijn, in Tilburg. Hele goede reis gewenst en fijn dat jullie weer naar huis komen.

Liefs xxx

• 24 Oktober 2011 - 22:13

Dyane:

Goede reis terug en wen ze weer in winderig Tilburg! Dank voor alle mooie verhalen en tot volgende week!

• 25 Oktober 2011 - 08:38

Marieke/utrecht:

Geweldig verslag & prachtreis! En dan nu dus weer thuis. Geniet na en geniet dus ook weer van the Wild Life in Tilburg (katten en zo) & wij spreken elkaar in ieder geval binnenkort in diep zuidelijk Nederland, Heleen.
    Goeds.

• 25 Oktober 2011 - 10:18

Toos:

Hoi Gerard en Heleen.
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. We zijn een klein beetje met jullie mee op pad geweest, en hebben genoten van de reisverslagen en foto's.Goede reis naar huis, en tot gauw ziens!! Liefs van Carol en Toos.

• 25 Oktober 2011 - 21:03

Gemma:

Ha Gerard en Heleen, nu ik dit lees, zijn jullie al weer thuis... Vreemd dat ik nog met jullie op vakantie ben... ;-) Ik zal de verhalen en prachtige foto's wel missen hoor. Wanneer gaan we weer? Mocht het lukken om het recept van de “lemon-meringue pie” te achterhalen dan houd ik me van harte aanbevolen 'm een keer te komen testen op best-ever-quality. CU soon. Lieve groet, Gemma