Kaapstad-Amsterdam - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Kaapstad-Amsterdam - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Kaapstad-Amsterdam

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

28 Oktober 2011 | Nederland, Tilburg

Hoi allemaal,

Sinds afgelopen dinsdag (25 okt) zijn we weer thuis. Om het verslag compleet te maken nog even een korte update van de laatste dagen in Kaapstad.

Zondagmorgen zijn we naar het Waterfront gereden waar we een heerlijk ontbijtje hebben genuttigd op een zonnig terras, het was lekker weer. De finale van het WK rugby werd op dat moment gespeeld in Nieuw-Zeeland, we keken uit op een enorm scherm waarop het live werd uitgezonden. ZA was weliswaar uitgeschakeld, maar je kunt het vergelijken met een finale van het WK voetbal bij ons, dus er was veel aandacht voor. Nieuw-Zeeland heeft gewonnen, maar de meeste Zuid-Afrikanen waren voor Frankrijk. Geen idee waarom, we hebben het wel gevraagd maar het antwoord was ons niet helemaal duidelijk.

Na het ontbijt hebben we als brave toeristen de hop-on/hop-off bus genomen, die ons langs de bezienswaardigheden in het centrum van Kaapstad bracht maar ook naar de voorsteden en natuurlijk de Tafelberg. Het weer was vandaag beter dan voorspeld, maar helaas was het tafelkleed toch neergedaald op de top van de Tafelberg waardoor de kabelbaan gesloten was. Balen :-(! Dus maar weer op de bus gestapt richting de mooie “suburbs” van Kaapstad en die zijn idd niet flauw. Ze liggen natuurlijk grotendeels aan de kust, met een prachtig strand voor de deur of in elk geval een mooie kustlijn. Dit zal dan ook wel het gedeelte zijn waar onze Gordon zijn penthousje heeft… In Kaapstad worden de huizenprijzen bepaald door de ligging, maar vooral ook door de hoeveelheid wind die je (niet) vangt! Niet verwonderlijk, want je waait hier op de meeste plaatsen uit je schoenen als je niet oppast. Het centrum van Kaapstad is behoorlijk overzichtelijk, maar met de voorsteden en de townships erbij is het toch een aardig grote stad met dik 3 miljoen inwoners. We hebben wat rondgewandeld over de boulevard van Camps Bay, een mooie/dure plek voor yuppies. De hop on/off bus is een prima manier om je te verplaatsen in Kaapstad, voor 14 euro p.p. rijd je de hele stad door en je krijgt er nog NL-talig commentaar bij ook. Goeie deal!

Maandag 24 oktober
Onze vlucht zou pas om 23.35 uur vertrekken, dus we hadden nog een hele dag de tijd. Mede op advies van Geert (bedankt!) besloten we nog een townshiptour te doen. We hadden dit al eerder overwogen, maar het is er niet van gekomen omdat we ons toch niet gemakkelijk voelden bij het idee om met een groep toeristen de sloppenwijken in te gaan. Het voelt dan toch een beetje als apies kijken. De positieve berichten van Geert (en Frank) en een artikeltje in onze gids trokken ons toch over de streep. We hebben de middag dus doorgebracht in 2 townships van Capetown (Khayelitsha en Langa) waar we werden rondgeleid door een bewoner. Er wordt het e.e.a. verteld over het ontstaan van de townships en over het dagelijkse leven. Behoorlijk indrukwekkend. Je ziet enorme contrasten; er zijn gedeelten waar mensen echt in barre omstandigheden moeten leven, maar het komt ook voor dat er mooie huizen zijn gebouwd pal naast de krotten. Volgens de gids is het niet uitzonderlijk dat mensen die het wat beter hebben gekregen toch besluiten in de township te blijven wonen vanwege het “gemeenschapsgevoel”. (Hij vertelde ook dat er geen haat en nijd is tussen de groepen, althans niet als het om het verschil in welvaart gaat, maar dat betwijfel ik toch wel eerlijk gezegd…) We zijn o.a. meegenomen naar een kleuterschool waar voor ons gezongen en gedanst werd, de moedigen mochten zelfgebrouwen “bier” proeven bij de lokale kroeg (smaakte ranzig volgens Gerard), we hebben een kijkje mogen nemen in wat woningen en we zijn bij een bed & breakfast geweest. Klinkt raar, maar je kunt dus inderdaad als toerist een B&B boeken in een sloppenwijk! Het wordt steeds vaker gedaan en op zich is dat wel een goede ontwikkeling natuurlijk. We zijn een uur of 4 onderweg geweest en het was absoluut de moeite waard. Ik heb nog aan de gids gevraagd of de bewoners het écht geen probleem vinden als er groepen (rijke, witte) toeristen worden rondgeleid, maar hij was er heel stellig in dat mensen beseffen dat de toeristen voor inkomsten zorgen en het wordt ook op prijs gesteld dat er belangstelling is van (merendeels blanke) toeristen om meer te weten te komen over het leven in de townships. Een mooie ervaring, je beseft opeens weer dat we mazzel hebben gehad dat we op de juiste plek geboren zijn. Er zijn natuurlijk veel problemen in de townships: armoede, HIV, criminaliteit, alcohol/drugsverslaving, maar we hebben nu ook gezien dat het niet alleen maar kommer en kwel is.

Na de tour zijn we naar het vliegveld gereden en hebben we onze auto ingeleverd. Dat was snel afgehandeld, dus we waren ruim op tijd om nog wat te eten en te shoppen. We hadden ’s morgens al elektronisch ingecheckt en toen was de stoel naast ons nog vrij, maar toen we in het vliegtuig stapten bleek er een enórme dame naast ons te zitten. Zelfs de armleuning kon niet helemaal omlaag omdat haar been er dan niet meer onder paste. Beetje jammer dus hahaha… De vlucht is op zich prima verlopen. Karin en Astrid stonden ons op te wachten op schiphol en, jawel, ook het team van Hello Goodbye, maar die bleken helaas niet voor ons te komen :). Gezellig wat gedronken met de beide ladies en rond een uur of 2 heeft Karin ons weer thuis gedropt. Na 4 weken ook wel weer fijn hoor…

We kijken terug op een heerlijke vakantie in een prachtig land, dat toeristen veel te bieden heeft. Het is lastig om aan te geven wat de hoogtepunten waren, maar dit is onze top-5:

1.De wildparken (Kruger, Hluhluwe en Addo, allemaal geweldig)
2.De Drakensbergen
3.Tsitsikamma National Park
4.De walvissen (Hermanus/Gansbaai)
5.Kaapstad (Robben Eiland, township-tour)

Er zijn natuurlijk ook minpunten vergeleken met andere landen. Veel gebieden in ZA worden aangemerkt als “onveilig” en daar moet je als toerist dus rekening mee houden. Dat is jammer. Ook het nog overduidelijk aanwezige verschil tussen zwart en wit is iets wat niet went. Maar dat zijn zaken die je van tevoren weet.

Bedankt allemaal voor jullie reacties op de verslagen, het was leuk voor ons om te lezen dat jullie allemaal een beetje met ons mee zijn gereisd. Tot snel ziens weer!

Veel groeten van Gerard & Heleen