Nog meer Kruger en de Panorama-route - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Nog meer Kruger en de Panorama-route - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Nog meer Kruger en de Panorama-route

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

03 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Graskop

Ha mede-reizigers!

Het is maandag 3 oktober, deze keer kunnen we gelukkig wat sneller updaten. Inmiddels hebben we het Krugerpark achter ons gelaten en zijn we sinds gisteren terug in Graskop om op ons gemakje de bezienswaardigheden langs de beroemde Panorama-route te bekijken.

Eens even denken waar we gebleven waren in het verslag, als ik me niet vergis bij de sunset-drive van afgelopen zaterdag.
We vertrokken om 16.30 en reden nog een dik uur rond in het licht. Daarna kwamen aan beide kanten van de truck grote spotlights tevoorschijn waarmee we de ogen van de dieren moesten zien te vangen. Naast de “gewone” dieren (pfff…) hebben we in het licht eindelijk de Afrikaanse buffel gezien, nummer 3 van de big five! In het donker werd het wat spannender... Voor onze truck liep een olifant over de weg te zwalken; volgens onze chauffeur een “musth bull”. We hadden hierover gelezen en dat zijn, zeg maar, übergeile mannetjes. Ze zijn te herkennen aan hun onvoorspelbare, agressieve gedrag en deze olifant paste precies in het plaatje. Slik… We zaten allemaal muisstil op onze bankies in de hoop dat de olifant snel in de struiken zou verdwijnen, maar hij besloot dat hij ons nog even verder ging klieren. Hij maakte een grommend geluid, flapperde met z’n oren en maakte aanstalten om richting de truck te komen. Daarop gooide de chauffeur de (open!) truck meteen in z’n achteruit en reed volgas een heel stuk terug. Dóódeng! Als zo’n ervaren kerel zich zorgen maakt dan krijgen wij het toch ook een tikkie benauwd. Na een minuut of 5 kalmeerde de olifant een beetje en zijn we hem langzaam gepasseerd, maar hij bleef schijnbewegingen maken. Supereng, maar achteraf natuurlijk ook supercool om mee te maken :). (We hebben er foto’s van gemaakt, maar ons nieuwe compactcameraatje is daar toch niet echt geschikt voor. Geen wonder dat er zoveel mensen zijn die met professionele fotocamera’s op pad gaan, niet normaal! Het is hier heel gewoon om lenzen van een halve meter of meer op je camera te hebben, pfff…)

Een half uurtje later troffen we met veel mazzel (want het was donker) een leeuw onder wat struikgewas. Hij was bezig aan zijn diner, een versgevangen impala. We konden de bebloede kop van de impala goed zien, zielig hoor. Maar de natuur is sowieso hartstikke wreed; de chauffeur vertelde o.a. dat een leeuw bij gebrek aan beter weleens een volwassen Afrikaanse buffel vangt, maar dat het een UUR duurt voordat hij hem gedood heeft. Wie heeft dat verzonnen??? Al met al was het een geslaagde tocht, heel leuk om in het donker in de bush rond te rijden! (Score big five: 4!) Temperatuur overdag ongeveer 25 graden, iets koeler dus.

De volgende dag zijn we, met een grote omweg door Kruger, naar Graskop gereden. Weer het nodige moois gezien onderweg; een slang, grote roofvogels, neushoorns en, jawel, wéér een musth bull!!! Er stonden een hoop auto’s stil en opeens keerden ze allemaal om. Wij begrepen er niets van, maar een van de terugkomers draaide zijn raampje open en vertelde dat er een “crazy elephant” aan de gang was. Teruggaan was voor ons eigenlijk geen optie, dus we hebben maar even op veilige afstand gewacht tot meneer een beetje gekalmeerd was en zijn ‘m toen rustig gepasseerd. Olifanten zijn geweldige dieren, maar geef ons toch maar de rustige kuddes met dames en jonkies…

Na wat toestanden bij de uitgang van het park (we bleken een exit permit nodig te hebben om het park te verlaten en die hadden we dus niet) zijn we naar Graskop gereden. Onderweg alvast wat mooie watervallen bekeken die bij de panorama-route horen. ’s Avonds weer gegeten bij het Portugese restaurant aan de overkant, deze keer hadden we wat beter gekozen dus het smaakte prima. Weer op tijd gaan slapen, maar rond 2.00 uur bruut gewekt door een enorm onweer. Het kan hier behoorlijk spoken!

Vandaag hebben we het moois van de panorama-route bekeken, o.a. the 3 Rondawels, Pilgrim’s Rest, Bourke’s Luck Potholes en God’s Window (vandaag gelukkig niet beslagen!), echt prachtig. Het is hier overigens heel gebruikelijk om een klein bedrag als entree te vragen voor natuurfenomenen, ook bv watervallen. Het stelt niks voor, de bedragen variëren van 5 tot 20 rand per persoon, maar het is eigenlijk wel prettig want op die manier heb je geen last van “behulpzame” locals die wel “op je auto willen letten” als je ‘m parkeert.

We wilden vandaag ook eindelijk eens onze wandelschoenen testen, dus vanmorgen bij de plaatselijke tourist information een wandelroute gehaald van 1,5 uur. Toen we terugkwamen van ons ritje zijn we naar het startpunt van de wandeling gereden en wilden vol goede moed op pad gaan toen we zagen dat het opeens erg begon te betrekken en te rommelen. En jawel, even later begon het te flitsen en alweer enorm te onweren. Tot een uur of 3 is het warm (25 graden) en zonnig geweest, nu is het 15 graden brrrr. Helaas pindakaas, geen wandeltochtje vandaag.

Op de terugweg naar het hotel werden we aangehouden door de politie: Gerard was wel gestopt bij een stopbord, maar was een stukje over de witte lijn gereden en dat MAG NIET! (Ik heb maar niet gezegd dat dit de eerste keer is dat Gerard überhaupt stopt bij een stopbord hahaha, meestal neemt ie wel wat gas terug maar dat was het dan) Afijn, je voelt ‘m al aan: meneer agent toverde een lijst met mogelijke verkeersovertredingen tevoorschijn en we kregen een boete van 750 rand! (75 euro) Meneer agent vond het wel een beetje zielig voor ons dus, vooruit, hij wilde het dan wel voor 600 rand afhandelen. Ik zei dat we wel een “receipt” wilden hebben, maar dat kon alleen als we het volle bedrag zouden betalen. Yeah right!!! En die 600 randjes lekker in z’n eigen zak steken zeker! Maar Gerards onvolprezen koopmansgeest begon te borrelen en hij besloot een tegenbod van 300 rand te doen, zonder receipt. Dat werd zonder morren aangenomen hahaha! Het zit mij niet helemaal lekker dat die corrupte agent vanavond lekker een van z’n bijvrouwen mee uit eten neemt van onze zuurverdiende centen, maar aan de andere kant hebben we wel 45 euro bespaard. We hebben onze traditionele vakantie-verkeersboete in elk geval alweer te pakken! Hopelijk blijft het hierbij, maar het feit dat we rondrijden in een dikke bak (en we wit zijn) doet ons vermoeden dat we ons heeeel braaf aan de verkeersregels zullen moeten houden om verdere sponsoring van Afrikaanse agenten te voorkomen :).

Zo, dat was de update weer voor nu. Het regent nog steeds volop maar we hebben honger, dus we moeten op stap :). Het volgende verslag komt waarschijnlijk uit Hluhluwe, over een dag of 3. Tot dan!

Veel groeten,
Gerard & Heleen

Ps. Bedankt voor jullie reacties, het is voor ons hartstikke leuk om te lezen dat we niet alleen op reis zijn :). En fijn voor jullie dat het zo’n lekkere nazomer is!!! Geniet ervan.

• 03 Oktober 2011 - 17:55

Roel:

Klinkt goed guys! Dit is het echte werk qua natuur, inderdaad supercool... ff wat anders dan safaripark de Beekse Bergen...

• 03 Oktober 2011 - 18:57

Frank En Geert:

Heerlijk zo herkenbaar allemaal. We zouden zo ook weer terug willen. We vonden Gods Window, Pothols etc ook erg mooi en wij hadden heelijk weer. :-)
    Voor ons nog 1 dagje werken en dan naar Budapest voor 5 dagen. En in december hebben we nog wat in de pocket. Kan mooi weer zijn maar ook tering koud. Tja, wat zal het zijn.....
    Veul plezierkes da. En uutkieken vur d'n flapoorkes.

• 03 Oktober 2011 - 21:34

Ma :

Hai Gerard en Heleen,
    Wat een mooi verslag en foto s heerlijk dat we dit zo allemaal kunnen volgen. Zo te lezen en te zien hebben het jullie wel naar je zin, en dan 25 geaden lekker toch om wat te ondernemen, Geniet er van , want dit maak je niet iedere week (jaar) mee groetjes Ma xxxxxx

• 04 Oktober 2011 - 10:43

Toos En Carol:

Heeee kijk, alweer een verslag van onze wereldreizigers in Afrika! En WAT voor een verslag! Spannend hoor, die hitsige bull, en die uhhh "aardige oom agent ". Maar idd, Gerard - een echte Ors- heeft het weer voor mekaar gepingeld ( haha ). Mooie foto's ook, en samen een keertje naar het vogeltje gekeken.Leuk allemaal. Wij gaan met Arnold en Carla ook op reis: Senheim, je weet wel. Komen daar zeer waarschijnlijk geen Big Five onderdelen tegen, maar wel veel lekkere wijntjes. We zullen d'r eentje op jullie drinken. ENJOY en tot volgend keer. Liefs, Toos xx

• 04 Oktober 2011 - 12:57

Anneke:

Zo zie je dat je overal kunt pingelen
    zelfs op een traficbon.
    heb je al een verjaardagscadeautje gevonden namens mij?
    En whatabout mijn olifantharen arm-
    bandje ?Niet op de goedkope toer gaan
    je kunt altyd pingelen daar.
    geniet, geniet en veel plezier

ANNEKE

• 05 Oktober 2011 - 15:11

Jack Van Bijnen:

Hey Leentje en Gerard,

Wat leuk dit om te lezen en ga het frequenter doen want nu had ik wel heel veel om te lezen.

Geniet lekker van alle mooie dingen die jullie nog gaan zien en ja verhaal met die bekeuring maar niet te veel mee gaan maken daar.

Grtz
    Jack

• 05 Oktober 2011 - 15:42

Anita En Ben:

Geweldig verslag en wat een waanzinnige foto's!! Geniet ervan, doen wij ook als we het lezen!!!
    P.s. weet wat ik ga doen.... Een grote maten zaak beginnen!!!!

Have fun! Kuzz uit Brabant

• 05 Oktober 2011 - 18:31

Ilse:

Klinkt goed allemaal! De politie jaagt blijkbaar overal op toeristen, pas op! Gelukkig kun je daar nog onderhandelen;)! Geniet nog van jullie vakantie en hopelijk ook nog van nr 5 van the big five!

Liefs, Ilse

• 06 Oktober 2011 - 07:27

Katrien:

Nou, gelukkig is die boete al binnen. Hoef je daar niet meer je best voor te doen. Goed bezig gullie!!!
    Foto's zijn geweldig, ben vooral fan van de nijlpaarden. Nog superveel plezier, maar ik geloof dat dat helemaal goed komt.

• 06 Oktober 2011 - 12:15

Dyane:

Wow wow wow, mooie avonturen! Jullie zien gelijk het 'echte' Afrika zo, haha, hopelijk blijft het idd hierbij qua corruptie, bah. Toffe foto's hoor, benieuwd naar de rest! Enjoy!

• 06 Oktober 2011 - 13:48

Kim:

Zucht...

• 07 Oktober 2011 - 13:50

Yvonne (OWI):

Spannend verhaal Heleen! Die laatste foto van jullie samen is leuk, houdt Gerard de camera vast? (dat doen wij ook altijd) Veel plezier verder.

• 07 Oktober 2011 - 18:06

Luke En Ida Marie:

Hoi Gerard en Heleen, wij zijn strontjaloers op jullie want wij willen ook naar Afrika. Hier is het alleen maar nat en niks aan. En we hebben school!
    De fotoos zijn supermooi! Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Spannend ook! Veel groetjes van ons en oppassen voor de grote grijnzende grijzen....

• 07 Oktober 2011 - 21:49

Margot:

Spannend, die verhalen over Jumbo het geile olifantje.. en wat een verhaal van die boete zeg.
    Wat een spectalucair mooie natuur. Geweldig!
    Oh ja en neem je voor mij ook een armbandje van olifantenhaar mee? of is dat zielig?, dan laat maar hoor.
    Veel liefs uit Best (intussen herfstweer)
    JW en Margot