Aankomst en Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu Aankomst en Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Kiwistobe - WaarBenJij.nu

Aankomst en Krugerpark

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kiwistobe

01 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Skukuza

Hallo lieve mensen!

Het is nu zaterdag 1 oktober, dus de hoogste tijd voor ons eerste verslag! We konden niet eerder een verslag plaatsen omdat we geen internettoegang hadden. Het verhaal zal dus wat langer worden dan gepland, maar dat is niet anders. (Als je geen zin (meer) hebt om te lezen: geen probleem hoor, we gaan jullie niet overhoren :))
Eigenlijk begon de vakantie afgelopen zondag al; we werden opgepikt door Karin om richting Amsterdam te gaan voor het verjaardagsfeestje van Yente. Na een gezellige en zonnige dag werden we bij het Etap-hotel op schiphol gedropt (helaas, citizenM was helemaal volgeboekt ) voor onze voorlopig laatste nacht op Nederlandse bodem.
De volgende ochtend op schiphol ging het allemaal sneller dan we hadden voorzien; ons traditionele ontbijtje bij Cafe Amsterdam schoot er zelfs bij in verdorie! Online inchecken heeft dus niet alleen maar voordelen :). Vlucht was prima; de KLM-dames en heren hebben goed opgelet bij de opfriscursus klantvriendelijkheid. We landden met een dik half uur vertraging in Johannesburg, gelukkig ging de afhandeling vlotjes. Toen we in de aankomsthal een tikkie vertwijfeld om ons heen stonden te kijken, op zoek naar de balie van onze autoverhuurder, werden we gelijk geholpen door een vriendelijke local in een officiële outfit: hij zou ons wel even naar de juiste plaats brengen. Toen we daar na ongeveer 40 seconden aankwamen besloot de beste man dat deze dienst wel 20 euro waard was. Ha! Daggetniet. Helaas voor hem hadden we nog geen Randjes op zak, dus uiteindelijk is ie met lege handen vertrokken. Sorry! Volgende keer beter.
Afijn, na de nodige administratieve toestanden konden we op pad met onze sjieke huurbak! (voor de liefhebbers: Honda Accord, 5900 km op de teller. Wel grappig dat we op vakantie moeten om te weten hoe het is om in een auto te rijden van na de eeuwwisseling hahaha). Ons eerste hotelletje (www.aeroguestlodge.co.za) lag op een steenworp afstand van het vliegveld. Het was weer even wennen om links te rijden, maar de navigatie bracht ons binnen 10 minuten waar we zijn moesten. Inmiddels was het na middernacht en waren we zo gaar als een klontje, dus na een biertje uit de “honesty bar” zijn we gaan slapen.
De volgende ochtend bleek dat de Aero Guestlodge het vooral van z’n tuin en zwembad moet hebben, dat ziet er allemaal lekker tropisch en goed onderhouden uit. De kamer was op zich ook wel aardig hoor, maar het leek alsof meubelfabriek Oisterwijk een dependance in Johannesburg heeft geopend en de lodge de verouderde voorraad voor een paar centen heeft afgenomen. Maar, niks te klagen hoor: lekker geslapen, prima ontbijtje en zéér vriendelijk personeel.
Bij het uitchecken zag ik een foldertje liggen van Lion Park. Nooit van gehoord, dus maar even gevraagd of het de moeite waard was en dat werd bevestigd. Dusss: op naar Lion Park!
Dit betekende wel dat er geen tijd meer zou zijn voor de geplande stop in Pretoria, dat komt dan wel bij de volgende reis :). Steden zijn eigenlijk toch meestal niet aan ons besteed. We zijn niet echt in het centrum van Johannesburg geweest, maar we hebben wel een paar uur door de buitenwijken gereden. Toch al een hoop armoede gezien; veel krotten, mensen die bij stoplichten allerlei troep verkopen en een hele straat vol met mensen die op de stoep zitten en borden omhoog houden met de dienst die ze aanbieden (bv “timmerman”, “tuinman”, “loodgieter”). Heel triest om te zien maar het is (ook) Zuid-Afrika.
Afijn, op naar Lions Park dus. Dit bleek een kleinschalig en behoorlijk commercieel park, type Beekse Bergen, te zijn. We hebben een “guided tour” gedaan waarbij we o.a. leeuwen en cheeta’s te zien kregen. Ook mochten we jonkies aaien, maar dat was nogal een sneue bedoening hoor. Er lagen 3 jonkies van een maand of 4 oud in een (ruime) kooi waar ze onophoudelijk geaaid werden door jan en alleman. Getsie, we kregen daar toch een beetje een circusgevoel bij. Achteraf was Pretoria misschien toch een beter idee geweest…
Na Lions Park hadden we een behoorlijke rit voor de boeg naar Graskop, zo’n 375 km. Na een paar uur rijden begon het landschap te veranderen, het werd steeds mooier. Om 17.30 begint het hier al te schemeren en rond 18.00 uur is het zo goed als donker, dus we kwamen in het pikkedonker aan bij ons hotel (www.graskophotel.co.za). We werden verwelkomd door de huiskat, heel gezellig. We hadden een tuinkamer geboekt en die bleek hartstikke leuk te zijn. Nadat we ons hadden geïnstalleerd zijn we bij een Portugees restaurant aan de overkant gaan eten waarover we goede verhalen hadden gelezen op internet. Het bleek inderdaad een gezellig tentje waar we redelijk hebben gegeten. Vroeg naar bed.
Temperatuur: 28 graden – zonnig.

Woensdag 28 september
‘s Ochtends prima ontbeten in het hotel. We wisten van tevoren niet hoe het ontbijt in ZA eruit zou zien, maar ze blijken ook van de eitjes/bacon e.d. te zijn. Hebben wij helemaal geen probleem mee! Nog even de auto volgetankt, een simkaartje voor de telefoon gekocht en op naar het Krugerpark. We zijn het park bij Orpen gate binnengegaan, richting Olifants Restcamp (www.krugerpark.co.za) . In totaal moesten we zo’n 100 km rijden voordat we bij Olifants aankwamen. Het grote kijkfeest begon eigenlijk al vlak na Orpen gate: de eerste impala’s dienden zich al snel aan. Even later bleken vlak naast onze auto een stelletje zebra’s te staan en toen we de camera in de aanslag hadden om ze te fotograferen staken op een paar meter afstand 3 olifanten over! Je weet gewoon niet waar je moet kijken, op sommige plekken gebeurt van alles tegelijk. We hebben er uren over gedaan om bij het kamp te komen, er was zo enorm veel te zien onderweg. Rond 17.00 uur checkten we in, ons bungalowtje met uitzicht op de rivier was eenvoudig maar prima. Mooi zicht op een stelletje nijlpaarden die de hele dag in de rivier liggen te weken en te brullen. Soms klimmen ze uit het water om even op te drogen, dan zie je pas hoe gigantisch die beesten zijn! (en gevaarlijk ook trouwens, ze worden beschouwd als het gevaarlijkste beest in de bush). We hebben een “sunrise drive” geboekt voor de volgende ochtend: verzamelen om 5.15 (slik) en dan 3 uur lang proberen zo veel mogelijk dieren te spotten. We zijn benieuwd!!!! ’s Avonds gegeten in het kamprestaurant (matig), een biertje gedronken op de veranda en vroeg naar bed.
Temperatuur: 33 graden – zonnig.

Donderdag 29 september (gefeliciteerd Karin!)
Onze verwachtingen voor de “drive” waren hooggespannen, maar uiteindelijk hebben we niet veel meer gezien dan wat we de dag ervoor al hadden gezien. We hadden eigenlijk gehoopt wat katachtigen te spotten, maar dat die hebben zich verborgen weten te houden. Tot nu hebben we nog maar 1 van “the big five” gezien: de olifant. De andere 4 zijn de neushoorn, leeuw, buffel en het jachtluipaard. Komt vast nog. Op zich was het wel erg leuk om zo’n drive mee te maken en de nodige uitleg te krijgen over de dieren en de natuur. We waren overigens met z’n dertienen: 4 Italianen, 2 Zuid-Afrikanen en, jawel, 7 Nederlanders. Je komt ons ook werkelijk OVERAL tegen!!! Wel grappig trouwens dat iedereen die meegaat op zo’n drive (wij ook hoor) het nodig vindt om daarbij zo’n outdoor-ritsbroek aan te trekken hahaha! Je zit alleen maar 3 uur lang in een auto, hoezo heb je daar een junglebroek bij nodig, hilarisch als je er bij nadenkt! :)
De rest van de ochtend hebben we lekker een beetje rondgelummeld en ’s middags zijn we zelf weer op pad gegaan. Aan het eind van de middag, net voor zonsondergang, hebben we op een bankje gezeten bij het “view point”, een hooggelegen plek met uitzicht op de rivier, met de verrekijkers in de aanslag. Rond die tijd komen de dieren tevoorschijn uit de bush om te drinken, dat is echt een gewéldig gezicht. Blijkbaar is Olifants het enige kamp waarbij je een dergelijk uitzicht hebt.
’s Avonds, bij gebrek aan een alternatief, weer gegeten in het kamprestaurant. Weer matig, maar de lokatie maakt veel goed.
Temperatuur: 34 graden – zonnig.

Vrijdag 30 september
Jammer om alweer afscheid te moeten nemen van Olifants, dat is echt een gouden tip geweest. We komen hier vast nog weleens terug. Om 10 uur vertrokken we richting Skukuza restcamp, onze volgende stop voor 2 nachten. Een ritje van 4 uur, maar uiteindelijk hebben we er bijna het dubbele over gedaan. Bij een picknickplaats hebben we even een sanitaire stop gemaakt en de benen gestrekt en we hebben een half uurtje in een “hide” gezeten, een soort uitkijkpost met zicht op een rivier waar krokodillen, nijlpaarden en allerlei vogels te zien waren. Verder zit je natuurlijk de hele dag in je auto (het wordt niet aangeraden om een stukje te gaan wandelen :)), maar dat is helemaal geen probleem. De wegen zijn prima; er lopen geasfalteerde wegen door het hele park en verder zijn er goed begaanbare zandwegen waar je met een “gewone” auto ook prima kunt rijden. Wel kom je daar vaak heel weinig ander verkeer tegen. Op zich fijn natuurlijk, maar als je panne krijgt heb je wel een probleem…
We hebben tijdens deze rit wél neushoorns gezien, ook machtige beesten zeg. Op een gegeven moment werden we door een tegenligger getipt dat hij een km of 3 terug leeuwen had gezien. Toen we daar aankwamen was er een opstopping van een stuk of 10 auto’s, maar we hebben de leeuwen niet kunnen ontdekken. Komt nog wel! Tussenstand big five: 2.
Temperatuur: 29 graden - bewolkt

Zaterdag 1 oktober
Skukuza is het “main camp” van Kruger en daarmee ook het grootste kamp. Dat wisten we en we hadden dus echt een soort stad verwacht, maar dat blijkt mee te vallen. Er staan wel veel huisjes en er zijn ook veel kampeerders, maar al met al is het er toch best rustig. Er zijn wat meer voorzieningen dan in Olifants: een vrij grote kampwinkel, een museum (helaas gesloten), een internetcafé (joepie!) een zwembad en 2 restaurants. Alles is strak en prima georganiseerd. De bungalow die we hier hebben is wat ruimer, dus da’s lekker. Gisteravond hebben we gegeten in het a la carte restaurant, een soort treinstation. Leuk gemaakt. Prima nacht gehad, maar het heeft enorm geonweerd en ook wat geregend. Dat kon de natuur best gebruiken. Vandaag is het wat koeler (temp weet ik niet precies, die moet de auto aangeven maar we hebben nog niet gereden) en betrokken.
Vandaag gaan we een “sunset drive” doen, van 16.30 tot 19.00 uur. De dieren worden dan actief en hopelijk krijgen we nu de grote katten te zien! Wordt vervolgd…
Sien jou later!
Gerard & Heleen

• 01 Oktober 2011 - 11:44

Anneke Buurtje:

Tot nu toe alles goed verlopen zie ik.

leuk om een en ander te volgen.

Hier alles oke het is nu Zaterdag en

jawel 24 graden.

Geniet geniet, tot horens, ANNEKE

• 01 Oktober 2011 - 12:18

Pien En Bert:

Hoi,

Leuk om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien. Nu wil ik ook weer naar Afrika...
    Hier is alles OK, ook met de vele katachtigen die hier dagelijks gespot kunnen worden.
    Groetjes vanuit een tropisch Tilburg.
    Pien en Bert

@Anneke: ik zie dat het gelukt is mee te bloggen, leuk.

• 02 Oktober 2011 - 08:38

Margot:

Hé, gezellig dat jullie er zijn!
    Je mag mij overhoren..ik heb alles gelezen. leest als een trein en lachen ja, die afritsbroeken hadden wij ook heel stoer aan haha, in jungle-kleuren uiteraard..
    Jullie hebben al veel moois gezien en het is juist wel leuk om niet alle dieren gelijk de 1e dag al gezien te hebben, toch?!. There's more to come.
    Mooie plaatjes... wij willen ook weer!
    xxx JW en Margot

• 02 Oktober 2011 - 09:40

Toos En Carol:

Hallo daar, genieters!
    Wat een geweldig reisverslag maak je toch weer,Heleen. Ik heb helemaal mee zitten leven!! Mooie foto's ook, en dat Big Five kwintet komt vast in orde.Leuk, mijn broertje op de foto, helemaal in zijn element. Een keertje samen op de foto? We gaan het zien. We kijken uit naar jullie avonturen. Lieve groetjes van Carol en Toos.

• 02 Oktober 2011 - 12:51

Anne-Pauline:

Ha Lieverds,

Mooi verslag Heleen ! Ook mij mag je overhoren. Prettig en leuk om te lezen en ik zie uit naar het volgende verslag.

.....En als er ergens staat dat je iets niet mag, niet doen hoor.....! Je wéét het van die mensen van 013.....! Engerds....

Foto's zijn prachtig en ik hoop dat jullie nog filmen want ik zou wel een mooie dvd voor jullie willen maken (:

Gisteren was Peter jarig. Bedankt voor de kaart. Prachtig weer gehad en tot 02:00 uur buiten gezeten.

Liefs

• 03 Oktober 2011 - 09:49

Astrid:

Jaaa!!
    Eindelijk! Had me al zorgen gemaakt..
    Klinkt heerlijk allemaal en de foto's zijn heel goed! Blij met de camera neem ik aan?
    En de volgende drive gewoon op je pumps en een rokje aan he, we zijn geen meelopers toch..;-)? En ik neem aan dat Gerard ergens wel een stropdasje ingepakt heeft? Kan gewoon over z'n t-shirt..
    Wel leuk, beetje stangen daar..

have fun!
    liefs
    As

• 03 Oktober 2011 - 13:59

Marieke/utrecht:

Ha Heleen en Gerard
    Ik had vandaag al een bericht gestuurd, maar 't lijkt in 't niets verdwenen, toch nog een poging dus. Want; ik ben onder de indruk van jullie indrukken, een prachtwereld (al is die soms wat vreemdsoortig omheind). Daarnaast; de foto's zien er uit alsof ze uit de National Geograpic komen, met Gerard er zo nu en dan tussen geplakt (nu nog foto's dat ook Heleen erbij was ;-) ) En verder; die ene giraf kan zo mee naar huis tussen de katten, wat een geweldig beest,
    geniet verder, ik lees mee, goeds!